Anna Richert, Senior matexpert, Världsnaturfonden WWF

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till att driva hållbarhetsfrågor inom dagligvaruhandeln?

Vi ser både utmaningar och möjligheter, dagligvaruhandeln är ju den viktigaste maktfaktorn i vardagen när det gäller konsumenternas möjligheter till hållbara matval. I initiativet Hållbar Livsmedelskedja har vi identifierat två saker som behöver ske i livsmedelskedjan: att växa toppen, alltså att öka utbudet av de bästa produkterna, och lyfta botten, att fasa ut de värsta produkterna. Just det där med att lyfta botten är en väldig utmaning, det ställer krav på dagligvaruhandeln att de fasar ut värstingarna i livsmedelskedjan, exempelvis särskilt farliga kemikalier, produktion som orsakar avskogning och dålig djuromsorg. Här ser vi behov av ökat fokus från dagligvaruhandeln.

 

Nämn för- respektive nackdelar med hur DVH påverkats av den långa Coronapandemin – kopplat till hållbarhetsfrågor

Dagligvaruhandeln har ökat sin omsättning i takt med att vi inte äter på restaurang i samma utsträckning som tidigare. Det har till exempel lett till att efterfrågan på svenskt kött har ökat eftersom andelen svenskt är högre i handeln än på restaurang. Det är positivt om det ökar eftersom Sverige generellt sett har starkare lagstiftning kring djurvälfärd än andra länder och ett starkt arbete i branschen för att sojan ska vara ansvarsfullt odlad.

Hur tycker ni att butikerna arbetar med er fisk- och köttguide, vilka utmaningar ser ni kring dessa?

Fiskguiden har under många år väglett flera butiker till mer hållbara inköp av sjömat, och även Köttguiden visar vad butikerna bör lyfta fram till konsumenterna. Vi har tagit fram ett nytt material för att synliggöra våra konsumentguider i butik så att det ska bli lättare för butikerna att svara på frågor och vägleda konsumenterna. Vi hoppas att det ska göra det lättare för butiker att skylta med våra guider och tipsa om dem. Sedan är det ju viktigt att inte bara butikerna arbetar med guidernas innehåll utan även livsmedelskedjorna centralt. En sak som vi särskilt vill trycka på är att livsmedelskedjorna och butikerna behöver öka tempot när det gäller att synliggöra miljömärkta livsmedel, som ju faktiskt faller ut bäst i våra guider.

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Jag handlar flera gånger i veckan, det har blivit en vana att titta in i butiken på väg hem och jag tar inte bilen för att storhandla. Det gör att jag kan ha rätt så bra koll på erbjudanden och skyltning. Jag tycker verkligen det är kul att leta efter varor som säljs ut på grund av att bäst-före-datum närmar sig, och på så sätt göra ”kap”. Jag blir också väldigt nöjd när jag ser bra skyltning och hyllplacering av ekologiska produkter.

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Jag måste nog ändå lyfta fram en butik som ROT, som har ett så gediget arbete för att ställa krav på de produkter som säljs. Det finns en god tanke bakom alla produkter som kommer över tröskeln där. Men min närmaste matbutik duger faktiskt väldigt bra när det kommer till vardagsvalen också.

 

Marianne Kragh Rottboell, Royal Greenland

Vilka frågor relaterade till hållbarhet är viktigast för er på Royal Greenland?

Vi är naturligtvis lite besatta av livet i havet. Att vi fiskar hållbart och försiktigt och med respekt och hänsyn till miljön och fiskbeståndet. Att vi tar hand om havets resurser för kommande generationer och att det som fiskas utnyttjas optimalt så att ingenting går till spillo. Att hela råvaran används!

Hur kan det bli enklare för svenska konsumenter att välja hållbart i matbutiken?

Genom att butiken ser till att det finns ett brett urval av MSC-certifierad fisk och skaldjur i butiken. Att butiken tydligt anger och säkerställer att man erbjuder MSC-certifierad fisk från ett hållbart fiske. Då blir det enkelt för konsumenten att hitta och fatta rätt beslut.

Vad är den tuffaste utmaningen för Royal Greenland, kopplad till dagligvaruhandeln?

Att inte alla butiker har utrymme och möjlighet att visa upp fryst havsmat på bästa sätt. Fisk och skaldjur är inte bara hållbar mat – det är vackert!

 

Vad tycker du är viktigast när du själv handlar mat?

Att butiken har gjort det enkelt för mig. Att det finns tydliga instruktioner, så det är enkelt och snabbt för mig att välja rätt och att välja hållbart. Sen är det viktigt att ha ett brett sortiment, så jag känner mig inspirerad och har möjlighet att välja det som passar mig bäst. Om jag lever ensam vill jag  till exempel kunna köpa mindre förpackningar och slippa matsvinnet.

Vad är din egen favoritbutik – och varför?

 

Jag har många favoritbutiker – men de bästa är de som inspirerar mig med matkänsla, bra presentationer och där butikens personal kan vägleda mig och ha kunskap om de produkter de säljer.

 

Emma Pålsson, VD Findus

Hur ser utvecklingen för fryst mat ut inom dagligvaruhandeln?

Stark utveckling på fryst mat som har ökat under pandemin och inom de kategorier vi verkar inom är marknadsutvecklingen +10%. Alltfler konsumenter inser fördelarna med näringsrik fryst mat som är enkelt att tillaga och som svarar upp mot hållbarhetstrender.

 

Vilka fördelar har fryst mat ur ett hållbarhetsperspektiv?

Hushåll kan halvera sitt matsvinn genom att använda fryst mat. Att frysa mat är ett naturligt sätt att pausa produkten tills du ska tillaga den och då utan konserveringsmedel. Dessutom är frysen full med möjligheter att äta mer klimatsmart med goda fisk- och växtbaserade produkter.

 

Hur bra är svenska matbutiker på att arbeta med fryst mat?

Många svenska matbutiker är jätteduktiga på att arbeta med fryst mat och det är en stor och viktig kategori. Men vi kämpar tillsammans med kund att öka inspirationen och optimera frysytorna i butik.

 

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Brett utbud så jag som konsument själv kan göra valet.

 

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Jag har ingen favoritbutik då det är min man som alltid handlar – han älskar att gå i matbutiker och fyller vår frys hemma.

Linda Wass, Kung Markatta

Vilka frågor kopplade till hållbarhet är viktigast för Kung Markatta?

Hållbarhet är en väldigt hollistisk fråga där vi arbetar med alla nivåer; från råvaran på fälten, produktionen, transport till butik och ända tills konsumenten återvinner förpackningen hemma. De frågor som vi prioriterar allra mest är de som också har störst påverkan; Matsvinn, att öka andelen växtbaserat och att bevara det naturliga kretsloppet via ekologisk odling.

 

Hur kan det blir enklare för svenska konsumenter att hitta mer vegetariska produkter i butiken?

Det absolut viktigaste är att vi som leverantörer arbetar för att ta fram riktigt goda produkter för att inspirera till att äta mer vegetariskt men vi behöver också stöttningen från butikerna för att lyfta fram kategorin i butik. Att inspirera till second placements vid köttdisken, tillåta receptmaterial i hyllan och såklart lyfta fram produkterna på kampanj för att öka testköpen för de som är nyfikna.

 

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?

Det händer massor av spännande inom växtbaserat och det sker en stor utveckling som gör utbudet för konsumenterna mycket attraktivare. Kategorin får mycket fokus men i och med att den fortfarande är liten i relation till köttdisken är hyllplatserna begränsat och där skulle konsumenten gynnas av att få in fler alternativ i hyllan.

 

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Gå efter 3 grundpelare; Matsvinn, vegetariskt och ekologiskt. Det absolut viktigaste är att bara handla mat som också används, till exempel genom att vara kreativ med recept och fundera på om det går att byta ut ingredienser till sånt som redan finns hemma. Att byta över till växtbaserat är en otroligt stor vinst för att minska påverkan från koldioxid och vi på Kung Markatta brinner för att välja ekologisk mat som värnar om den långsiktiga hållbarheten.

 

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Jag kan ju inte avslöja exakt vilken som är min personliga favorit men som foodie blir jag alltid glad av att gå in i butiker som inspirerar med spännande produkter, härliga exponeringar, mycket grönt och en trevlig atmosfär. Då kan jag stanna länge i butiken!

Anette Ekstrand, Sydgrönt

Hur arbetar ni för att få ut mer svenska grönsaker i livsmedelsbutikerna?

Vi arbetar ständigt med att förlänga de svenska säsongerna för att erbjuda svenska grönsaker så länge som det bara är möjligt. Utöver ordinarie sortiment arbetar vi aktivt med provodlingar för att hitta nya produkter. Ett exempel är Svensk Pak Choi som vi startade för två år sedan.

 

Hur har pandemin påverkat konsumenternas vilja att köpa mer svenskt?

Många konsumenterna har blivit mer medvetna och vill värna mer om den svenska hållbara odlingen och ser också vilka positiva effekter det ger att välja svenskt i så lång utsträckning det går.

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?

Att synliggöra det svenska ursprunget då många grönsaker, till exempel rotsaker säljs i lösvikt

 

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Att välja svenskt!

 

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Det är helt omöjligt att välja en specifik butik, det finns så många duktiga butiker som jobbar med svenskt, lokalt och inspiration för att få konsumenter att äta mer grönsaker. Men de butiker som imponerar mest på mig är de som lyckas kombinera grönsaker i säsong med säljande fräscha exponeringar och tydligt svenskt ursprung. De är vinnare i min bok.

 

Berith Apelgren, Pågen

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?

Svår fråga, men en utmaning är förstås att säkerställa en så färsk hylla som möjligt, utan att det leder till onödigt stort svinn. Dock är bröd en klimatsmart kategori, så det finns en hållabrhetsaspekt om konsumenten faktiskt äter mer bröd.

 

Alltid färskt bröd – och aldrig fryst.
Varför är detta så viktigt för Pågen?

Det är inte bara viktigt för Pågen, utan för alla brödkonsumenter och brödansvariga i butik. Som alla vet, så vill konsumenten ha så färskt bröd som möjligt. Mao ett sätt att driva försäljning av klimatsmart produkt och få en nöjd konsument på köpet. Dessutom; om konsumenten får med sig färskt bröd hem från butik, så minskar svinnet. Studier visar nämligen både att bröd som levereras färskt håller sig saftigt i fler dagar än det som varit fryst. Och största anleningen till svinn hos konsument, är förutom mögel att brödet upplevs torrt och gammalt.

 

Berätta hur Pågen arbetar med att minska brödsvinnet i butik.

FÄRSKT; FÄRSKT; FÄRSKT. Optimera flödet och transporterna av färskt bröd, och samtidigt se till att ha marknadens mest högroterande och effektiva sortiment, då detta leder till minskat svinn i butik. Och så väl anpassat efter säsong liksom just den aktuella butikens efterfrågan från kunderna.

 

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Inspirerande miljö, snabbt liksom längre kundvarv beroende på olika dagars behov. Och brett utbud så att jag hittar det jag söker antingen det är fest eller vardag.

 

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Den har jag nog faktiskt inte hittat ännu. Jag växlar beroende på tillfälle jag handlar till, samt hur lång tid jag har på mig. Mer hjälp i vardagen för matkasse hade varit smidigt också!

Ulrika Ekström, Svenskmärkning AB

Hur arbetar ni för att få ut Från Sverige i fler butiker?

Vi har bra butiksmaterial som är lätt att beställa utan kostnad via vår hemsida och smidigt att sätta upp i butiken. Dessutom hjälper flera hundra butiker att skylta upp märket under Från Sverigeveckorna. I år v. 38 och 39.

 

Hur har pandemin påverkat konsumenternas vilja att köpa mer svensk mat och dryck?

Vi har sett ett ökat intresse och efterfrågan på svenska produkter. Och vi ser också flera svenska livsmedelsproducenter som vågar satsa och erbjuda svenskt.

 

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?

Vi har över 10 500 produkter som är godkända för märkning som tillsammans omsätter över 22 miljarder kronor. Vår utmaning är att få konsumenten att titta efter märket och aktivt fylla sin varukorg. Varorna finns men syns ibland inte.

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Att veta vart maten kommer ifrån.

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Min favoritbutik är den som aktivt skyltar upp och gör det enkelt för konsument att hitta svenska varor.

Caroline Hellbacher, KRAV

Hur arbetar ni för att öka andelen eko i svenska livsmedelsbutikerna?

Vi på KRAV arbetar för att förmedla bilden av KRAV som en hållbarhetsmärkning som på ett enkelt sätt kan vägleda konsumenter till ett hållbart val. Vi menar att KRAV som märkning lever upp till flertalet hållbarhetsparametrar såsom ekologi, arbetsvillkor, tillsatser mm, detta underlättar för handeln både ur ett inköpsperspektiv men också utifrån kunderbjudande.

 

Hur ser utvecklingen för eko och KRAV inom dagligvaruhandeln ut idag?

Ekologiskt och KRAV-märka produkter har haft en stark utveckling under flertalet år vilket ledde till en råvarubrist på marknaden. Sedan några år tillbaka kan vi dock se en stagnation och till och med en tillbakagång och det är först nu under 2020 som vi kan se en svag ökning av försäljningen igen. Denna ökning beror till stor del på ökningar totalt sett på grund av pandemin och en ökad konsumtion av livsmedel hemma istället för på restaurang och café.

 

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?

Eftersom ekologiskt och KRAV har haft det tufft de senaste åren ser vi att fokus har minskat generellt inom dagligvaruhandeln, detta har bland annat inneburit att artiklar har utgått och inte så mycket nyheter lanseras samtidigt som kampanjtrycket också verkar ha minskat. Detta leder till en negativ spiral som vi alla måste försöka vända.

 

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Jag föredrar att e-handla då jag lätt hittar de varor jag behöver, handlingen blir mer planerad och jag köper inte lika mycket på impuls vilket innebär att jag kommer ihåg det mesta och inte handlar massa skräp. Det blir inte heller så mycket svinn och ofta blir maten både mer hållbar och hälsosam, vilket är bra både för min familj och plånboken.

 

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Min favoritbutik är ICA Skeppet i Kungshamn. Den butiken är starkt förknippad med semester och lata dagar. Jag handlar gärna i butiker när jag är ledig och har mycket tid över.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.