Om oss
White Guide Green är en tävling och guide som bedömer hur landets matbutiker arbetar med hållbarhet kopplat till mat och dryck. Detta gör vi dels genom ett fysiskt besök i varje butik och dels genom att ställa frågor som varje butik måste svara på. Alla våra besök är oanmälda. Varken butiker eller deras ägare betalar för att medverka i guiden.
Frågor och svar om White Guide Green
Vilka städer kommer ni att bedöma under 2023?
Under 2021 besökte vi butiker i 12 städer; Helsingborg, Lund, Falkenberg, Umeå, Stockholm, Malmö, Göteborg, Sundsvall, Växjö, Uppsala, Linköping och Örebro. Under 2022 gjorde vi återbesök och uppdaterade de butiker som tillhör Nivå 4 och Nivå 5. Under 2023 fortsätter vi kartläggningen; nu med ännu högre förväntningar och hårdare krav. Vi inleder även bedömningar i nya städer i Sverige.
Besöker ni samtliga butiker i dessa städer?
Vi bedömer samtliga livsmedelsbutiker som erbjuder ett fullsortiment.
Vad händer om en butik inte vill vara med i bedömningen?
Det finns säkert butiker som inte vill eller hinner svara på frågorna. Då får de poäng utifrån vårt besök – alltså max 50 poäng. Vi hoppas och tror däremot att många vill ställa upp på detta och på så sätt hjälpa konsumenten att hitta de mest hålllbara matbutikerna i sin närhet.
Är det här kostnadsfritt för butikerna?
Ja, det är kostnadsfritt för både butiker och dess ägare.
Vad är det ni bedömer i White Guide Green?
Utbildning av personal, kommunikation, certifieringar, utbudet av ekologisk mat och dryck, exponering och försäljning av närproducerade livsmedel, arbetet med att minska matsvinn i butik, energieffektivisering, hur butiken kommunicerar goda matvanor mm.
Kan detta jämföras med en certifiering?
Nej, detta är inte en certifiering, utan en kartläggning och en tävling som lyfter de mest hållbara matbutikerna i en stad.
Kan man som privatperson tipsa om butiker man vill bli bedömda i en stad?
Ja, det går bra!
Är inte alla matbutiker likadana i Sverige?
Både ja och nej. Faktum är att du hittar i princip samma utbud i alla matbutiker i Sverige. Vi ser däremot stora skillnader på hur kedjorna prioriterar frågor kring hållbarhet. Och framför allt ser vi stora skillnader butiker emellan, även om man ingår i samma kedja kan kunskap och engagemang variera stort.
Vad är syftet med White Guide Green?
Att vägleda kunder till butiker med ett hållbart och ansvarsfullt utbud, där personalen är påläst och intresserad av social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Hur bra är svenska butiker på hållbarhet?
Det skiftar mellan butiker. Sedan handlar det inte bara om butikerna, även om de har ett stort ansvar. Det handlar också om de producerande livsmedelsföretagen, om marknadsföring, om ekonomi och om efterfrågan. Det bästa vi som konsumenter kan göra, är att efterfråga hållbara produkter – att visa att vi är engagerade i dessa frågor. Det är det bästa sättet för oss konsumenter att skapa förändring.
Vem står bakom White Guide Green?
Företaget bakom White Guide Green är White Public AB – som ägs av White Guide Global AB och Bergkvist Publishing AB.