”Många konsumenterna har blivit mer medvetna och vill värna mer om den svenska hållbara odlingen”
Anette Ekstrand, Sydgrönt
Anette Ekstrand, Sydgrönt
Hur arbetar ni för att få ut mer svenska grönsaker i livsmedelsbutikerna?
Vi arbetar ständigt med att förlänga de svenska säsongerna för att erbjuda svenska grönsaker så länge som det bara är möjligt. Utöver ordinarie sortiment arbetar vi aktivt med provodlingar för att hitta nya produkter. Ett exempel är Svensk Pak Choi som vi startade för två år sedan.
Hur har pandemin påverkat konsumenternas vilja att köpa mer svenskt?
Många konsumenterna har blivit mer medvetna och vill värna mer om den svenska hållbara odlingen och ser också vilka positiva effekter det ger att välja svenskt i så lång utsträckning det går.
Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?
Att synliggöra det svenska ursprunget då många grönsaker, till exempel rotsaker säljs i lösvikt
Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?
Att välja svenskt!
Vilken är din egen favoritbutik – och varför?
Det är helt omöjligt att välja en specifik butik, det finns så många duktiga butiker som jobbar med svenskt, lokalt och inspiration för att få konsumenter att äta mer grönsaker. Men de butiker som imponerar mest på mig är de som lyckas kombinera grönsaker i säsong med säljande fräscha exponeringar och tydligt svenskt ursprung. De är vinnare i min bok.