Anna Richert, Senior matexpert, Världsnaturfonden WWF

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till att driva hållbarhetsfrågor inom dagligvaruhandeln?

Vi ser både utmaningar och möjligheter, dagligvaruhandeln är ju den viktigaste maktfaktorn i vardagen när det gäller konsumenternas möjligheter till hållbara matval. I initiativet Hållbar Livsmedelskedja har vi identifierat två saker som behöver ske i livsmedelskedjan: att växa toppen, alltså att öka utbudet av de bästa produkterna, och lyfta botten, att fasa ut de värsta produkterna. Just det där med att lyfta botten är en väldig utmaning, det ställer krav på dagligvaruhandeln att de fasar ut värstingarna i livsmedelskedjan, exempelvis särskilt farliga kemikalier, produktion som orsakar avskogning och dålig djuromsorg. Här ser vi behov av ökat fokus från dagligvaruhandeln.

 

Nämn för- respektive nackdelar med hur DVH påverkats av den långa Coronapandemin – kopplat till hållbarhetsfrågor

Dagligvaruhandeln har ökat sin omsättning i takt med att vi inte äter på restaurang i samma utsträckning som tidigare. Det har till exempel lett till att efterfrågan på svenskt kött har ökat eftersom andelen svenskt är högre i handeln än på restaurang. Det är positivt om det ökar eftersom Sverige generellt sett har starkare lagstiftning kring djurvälfärd än andra länder och ett starkt arbete i branschen för att sojan ska vara ansvarsfullt odlad.

Hur tycker ni att butikerna arbetar med er fisk- och köttguide, vilka utmaningar ser ni kring dessa?

Fiskguiden har under många år väglett flera butiker till mer hållbara inköp av sjömat, och även Köttguiden visar vad butikerna bör lyfta fram till konsumenterna. Vi har tagit fram ett nytt material för att synliggöra våra konsumentguider i butik så att det ska bli lättare för butikerna att svara på frågor och vägleda konsumenterna. Vi hoppas att det ska göra det lättare för butiker att skylta med våra guider och tipsa om dem. Sedan är det ju viktigt att inte bara butikerna arbetar med guidernas innehåll utan även livsmedelskedjorna centralt. En sak som vi särskilt vill trycka på är att livsmedelskedjorna och butikerna behöver öka tempot när det gäller att synliggöra miljömärkta livsmedel, som ju faktiskt faller ut bäst i våra guider.

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Jag handlar flera gånger i veckan, det har blivit en vana att titta in i butiken på väg hem och jag tar inte bilen för att storhandla. Det gör att jag kan ha rätt så bra koll på erbjudanden och skyltning. Jag tycker verkligen det är kul att leta efter varor som säljs ut på grund av att bäst-före-datum närmar sig, och på så sätt göra ”kap”. Jag blir också väldigt nöjd när jag ser bra skyltning och hyllplacering av ekologiska produkter.

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Jag måste nog ändå lyfta fram en butik som ROT, som har ett så gediget arbete för att ställa krav på de produkter som säljs. Det finns en god tanke bakom alla produkter som kommer över tröskeln där. Men min närmaste matbutik duger faktiskt väldigt bra när det kommer till vardagsvalen också.

 

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.