Hej Magnus Petersson, butikschef Stora Coop Varberg! Hur tycker du att situationen i samhället är just nu, med bl a prisökningar på mat, påverkar den ert fokus på hållbarhet?

– Kunderna har ju börjat tänka efter alltmer. Framför allt kring prisökningar på mat och el. Vi märker mest på frukt och grönt att vi tappar. Man delar på bananklasar och tar 3 bananer istället för en hel klase. Och ”jag ska nog bara ha 2 eller 3 tomater” istället för en rejäl påse. Även de dyrare produkterna i frukt och grönt har minskat. Vi ser det ju också som något positivt eftersom man troligen kastar mindre mat därhemma. Det vet vi ju har varit fallet hittills.

Men vi behåller vårt fokus, och har anställt en hållbarhetskonsult, Karin Andersson, som verkligen brinner för detta. Hon står ute i butiken och visar hur lite man egentligen behöver skära bort, gör äppelmos på äpplen som annars skulle slängas, och så vidare. Dessutom lär hon oss som jobbar i butiken hur vi kan sälja ut påsar med grönsaker istället för att kasta.

Vi kan se tydligt att kunderna köper på sig mycket när det är kampanjer. Ibland när jag är ute i butiken och lyssnar efter hur kunderna pratar så är det helt klart en dyster och negativ ton kring högre priser och läget i samhället. Jag brukar tänka att vi kanske om tre år säger att det är bra att det blev som det blev. Att det var detta som krävdes.

Vilka produkter är mest känsliga, där kunderna inte är beredda att betala mer?

– Framför allt är det köttet, det dyra köttet som lamm och nöt, som har stannat upp. Blöjor ska också gå upp i pris, men det är ju ett måste för de som köper, så jag tror inte det kommer märkas så väldigt mycket. Och, Bregott såklart! Där märker vi att man tar en billigare variant, ofta vårt eget varumärke.

Hur påverkas försäljningen av eko?

– Det kanske har minskat lite men det har nog inte riktigt kommit igång. Vi vet att bekämpningsmedel har gått upp i pris och vi funderar mycket på om det kan påverka.

Hur påverkas försäljningen av lokalt?
– Där kan vi inte se att vi har tappat någonting ännu. Men vi bevakar det ständigt.

Hur påverkas försäljningen av växtbaserat?

– Den är oförändrad.

Hur påverkar detta er egen omsättning och resultat?

– Än så länge känner vi inte av det så mycket. Vi tappar ju lite grann, framför allt på det antal varor man handlar. Om en kund snittar på 30 varor per inköp i normala fall så är det 28-29 nu. Ett exempel kan vara den där halvliters colan man dricker i bilen. Eller tuggummit som ligger så behändigt vid kassan. Men också, som jag nämnde tidigare, saker som färre bananer per inköp. Vad vi dock vet sen innan är att man i lågkonjunktur ofta köper lite mer sötsaker, för att få in lite guldkant i tillvaron.

Nu efter covid har det ju varit en omställning. När folk reser mer och det märks det på vår försäljning. Närliggande Gekås drar en del kunder. Även om de börjar tappa en del då man inte ligger och långkör på samma sätt längre.

Vi har ju egentligen ingenting att jämföra med nu. De senaste åren har ju varit så annorlunda. Vi måste backa till 2019 för att kunna jämföra ett vanligt år.

Vilken är den tuffaste utmaningen just nu, för er butik?

  • Det är det här med vad som ska hända med elpriser och räntenivåer. Vi ser ju att mat behöver man ha, men kommer man köpa mindre? Och, kommer tänket och beteendet ändras så att det inte kastas så mycket. Så att man inte lagar 6 portioner och bara äter 4 för att sedan kasta resten. Vi får väl bara känna av lite vad som händer och sker. Jag är mer orolig för andra kedjor som klädbutiker och restauranger, men även resebranschen.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.