Hej Peter Almgren, butikschef Stora Coop Härlöv. Hur tycker du att situationen i samhället är just nu, med bl a prisökningar på mat, påverkar den ert fokus på hållbarhet?

– Nej det tycker jag inte. Häromdagen hade vi ett gäng från Kristianstad som jobbar med eko-mat som stod och bjöd kunderna i butiken. Vi var glatt överraskade att så många visade stort intresse. Än så länge kan vi inte se att eko-varor tappar i försäljning.

Vilka produkter är mest känsliga, där kunderna inte är beredda att betala mer?

– Lite svårt då det är en priskänslig situation generellt, men än så länge märker vi det inte på eko och lokalt. Däremot om vi tittar på flygblad. Förstasidesvarorna har vi fått öka på våra förbeställningar.

Vi har ju varit lite oroliga för de dyra biffarna men det har inte märkts jättemycket ännu. Men faktum är ju att en brödlimpa nuförtiden är uppe och snurrar på 40 kr, osten det dubbla. För att inte tala om Bregott! En vanlig ostmacka är inte så billig längre…

Hur påverkas försäljningen av eko?

– Än så länge är det som sagt ingen större förändring. Den kundkretsen köper också av det lokala, de som är ute efter det.

Hur påverkas försäljningen av lokalt?

– Vi jobbar väldigt mycket med det lokala, och där ser vi ingen negativ trend. Vi har ju nötkött från Sjunkaröd i Vinslöv, fläskkött från Lönneholm med grisar som springer fritt i hagar. Vi huserar bikupor ute på personalparkeringen och personalen har fått vara med och skatta (skörda) honung. Inför förra årets julmarknad gjorde vi tillsammans med Sjunkaröd i Vinslöv en hängmörad prinskorv med nötkött. Det blev en jättesuccé! Därför spann vi vidare och utvecklade en tjock, en smal, en medisterkorv, en prinskorv, en wienerkorv och en rökt ring som heter Härlövs Gourmetkorv. Det är bara vi som har den!

Hur påverkas försäljningen av växtbaserat?

– Inga större förändringar ännu, men när elräkningarna börjar dimpa in så vet man ju inte. Vi är på tå hela tiden.

Vi konstaterade efter senaste mötet med ledningsgruppen att äta måste man ju. Men se på vår granne möbelbutiken, de har fått lägga om ordentligt. Lite som under pandemin, man gick inte ut och åt eller shoppade, men man gick till matbutiken.

Vilken är den tuffaste utmaningen just nu för er butik?

– Alltså, vi har haft öppet ett och ett halvt år och har bra medvind just nu. Rent resultatmässigt drabbas vi ju av elpriserna som alla andra, så det är ju den stora utmaningen.

Men vi satsar ju på att minska vårt matsvinn och därför så kör vi dagens varmrätt som vi drar igång nu i oktober. Dessutom samarbetar vi med Hoppets Hand till förmån för de hemlösa. Vi packar i ordning mat som kommunen härmtar och gör matkassar av och delar ut.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.