”Hållbarhet är ju inget som kostar eftersom det är investeringar i det långa loppet”
Hej Jerry Rosengren, ICA Handlare på ICA Malmborgs Mobilia! Hur tycker du att situationen i samhället är just nu, med bl a prisökningar på mat, påverkar den ert fokus på hållbarhet?
– Det som händer med prisökningar på mat har mycket med elpriset och drivmedelspriser att göra. Elpriserna är ju tufft för oss i detta elområde, och, det är väldigt svårt att kommunicera det mot kund. Egentligen har det inget med vårt fokus på hållbarhet att göra. För oss handlar allt om visionen om en bättre morgondag, att nästa generation ska ha ett bättre jordklot. Vi jobbar, om möjligt, ännu hårdare för varje dag.
Nu när elpriset är högt ser vi över allt vi kan göra för att få ner det. Elförbrukningen hos oss har minskat med 50% på tre år! Jag är väldigt glad eftersom vi klarar elpriset bättre tack vare dessa investeringar. Men butikens affärsidé är densamma. Alla våra beslut har hållbarhet i fokus.
Vilka produkter är mest känsliga, där kunderna inte är beredda att betala mer?
– Vi ser ett förändrat köpbeteende, där kunden väljer mer från plånboken. Färsk och grillad kyckling har fått sig en smäll. I viss mån även köttet, men det har ändå klarat sig relativt bra. Frukt och grönt minskar lite, likaså fisk och det märks i synnerhet på storsäljaren lax.
Hur påverkas försäljningen av eko?
– Där ser vi nästan ingen skillnad. Det kan vara att de kunder som inte har ekonomiska förutsättningar kanske skippar mer det ekologiska. Jag skulle uppskatta att det gått ner kanske 2-3%.
Hur påverkas försäljningen av lokalt?
– Ingenting alls. Tvärtom, den ökar. Och det är ingen ny fråga för oss. Sen butiken grundades för 54 år sedan har vi alltid haft mycket lokalt. Vi har över 80 lokala leverantörer, och det lokala är något vi verkligen brinner för. Just nu till exempel har vi stor nytta av Gunnarshögs rapsolja eftersom vissa andra producenter dras med leveransproblem. I sådana lägen är det skönt att vi här i Skåne har den typen av produkter inom räckhåll.
Hur påverkas försäljningen av växtbaserat?
– Ungefär samma. Där har vi inte ens märkt av någon större skillnad. Men det är en svårbedömd kategori eftersom den har varit kraftigt stigande under några år. Det kan ju inte rimligtvis fortsätta med samma ökning varje år.
Hur påverkar detta er egen omsättning och resultat?
– Det är svårt att uttala sig om den biten. Man kan säga att i början av året har det märkts tydligt med prisinflation från mars/april. När elräkningen för augusti kom till hushållen, då kände vi av det. Relativt kort tid har gått. Elkostnaden blir flera hundra procent högre än normalt då är det klart att det märks på resultatet. Det får vi bara rida ut. Vi ska inte klaga, vi är glada att vi jobbar med mat, det ska ju alla ha. Men butikens omsättning ökar och vi får även fler nya kunder till butiken varje vecka, dock går vår marginal ner med tanke på alla prishöjningar.
Hållbarhet är ju inget som kostar eftersom det är investeringar i det långa loppet. Det kommer nog bara bli ännu starkare. De allra flesta vill ju spara energi och få lägre elräkningar. Vi gör i alla fall allt som står i vår makt. Jag hade exempelvis gärna satt upp fler solceller men där finns ju en begränsning i hur många man får lov att ha. Vi arbetar också väldigt hårt med vårt matsvinn och har som ambition att inga matvaror skall kastas, detta hjälper även butikens resultat. Vi jobbar jättemycket med alla dessa frågor i vår butik.
Vilken är den tuffaste utmaningen just nu, för er butik?
– Att det ju faktiskt är en jättetråkig och dyster tid, och att man då ska jobba ännu mer med hållbarhet och framhäva svenskproducerat. Eftersom dollarkursen är hög är det jätteviktigt att stödja den svenska produktionen. Jag tror inte situationen blir så långdragen, kanske ett år till. Men, det är viktigt att hjälpas åt och stötta varandra, skapa trygghet och – inte minst – se till att folk inte blir arbetslösa!