”Vi håller fokus på hållbarhet, trots att priserna blivit högre”
Hej Robin Ljungh, butikschef Hemköp Spelhagen i Nyköping! Hur tycker du att situationen i samhället är just nu, med bl a prisökningar på mat, påverkar den ert fokus på hållbarhet?
– Jag tycker det är helt galet! Med inflationen, med prissättningar och allt! Tidigare var det större prisskillnad på eko och konventionella varor men den börjar faktiskt minska nu.
Vi håller samma fokus på hållbarhet i alla fall, trots att priserna blivit högre. Det är fortfarande samma typ av aktiviteter. Nyligen hade vi att man får dubbla poäng på frukt och grönt. Och, vi har fortsatt massor med skyltar i färskvarukylen av typen ”Ta den med kortast datum om du ska ha den idag!” eller ”Välj mig för ett hållbart alternativ!”
Vilka produkter är mest känsliga, där kunderna inte är beredda att betala mer?
– Ekologiskt kött och fisk, det börjar ju spåra ur ordentligt i prissättning. Ekologiskt högrev ligger på så mycket som 150 kr/kg numera. Priserna har ju gått upp i takt med inflationen. Det blir ju mer kännbart för kunden när varor går upp från 100 till 150 kr jämfört med från 30 till 35 kr/kg som är vanligt på frukt och grönt.
Hur påverkas försäljningen av eko?
– Ganska opåverkad faktiskt, de som väljer det har valt det av en viss anledning. De väljer det ändå, men kanske inte köper lika mycket i stället. Antalet artiklar i kundkorg har överlag sjunkit i takt med inflationen.
Hur påverkas försäljningen av lokalt?
– Det har inte påverkats märkvärt heller, utan följer samma trend som butiken. Vi har en lokal trädgårdshandel, Vrena Grönt, och av dem köper vi nästan uteslutande alla våra huvud- och kruksallater och färska örter. Det är samma med ägg, som vi köper av vår lokala äggbonde, såväl som med honung som kommer från närliggande Nyköpingshonung. Ja, vi har till och med ett lokalt ölbryggeri som vi försöker gynna.
Hur påverkas försäljningen av växtbaserat?
– Både växtbaserat och kolonial följer samma försäljningsandel. De som har valt detta står fast vid sina produkter.
Hur påverkar detta er egen omsättning och resultat?
– Vi har legat över inflationstakten, vi har haft tre riktigt bra år. Men nu hänger inte bruttovinsten med, den blir lägre än föregående år. Det tror jag många åker på. Vi drabbas ju av höjningar från stora leverantörer och vi kan inte hålla samma nivå mot konsument.
För att kunna rädda tappet försöker vi bygga volym så att omsättningen ökas. Jag kan bara föreställa mig de nischade köttbutikerna i exempelvis Hötorgshallen i Stockholm – där jag en gång började min bana – vilket helsike de måste ha…
Vilken är den tuffaste utmaningen just nu, för er butik?
Det är att jobba tillbaka lönsamheten. Framför allt att fortsätta bibehålla det hållbarhetsarbete vi gör, och försöka ligga kvar på samma nivå. Vi får ju dra ner på personaltimmar på grund av inflationen. Ingen arbetsgivare vill ju säga upp personal. Man har ju ett arbetsgivaransvar, det är familjer inblandade, med bilar, hus och så vidare. Det är lätt att det blir en ond spiral.