ekobutiken

I måndags, den 16 augusti, lanserades Örebro cityguide; en kartläggning över stadens mest hållbara fullsortiments-matbutiker. Här hittar vi några av Sveriges mest hållbara matbutiker; främst ICA Maxi Stormarknad Universitetet som lyckas ta sig hela vägen upp till den högsta nivån, Nivå 5 i vår kartläggning. Men vi vill även passa på att lyfta och hylla en liten, grön butikpärla – belägen i stadens grönaste oas; stadsparken. Vi fick en pratstund med Matilda, ägare av Ekobutiken i Örebro.

Hej Matilda! Hur länge har butiken funnits och hur kom det sig att ni startade ekobutiken?

Vi har numera bara en butik; Ekobutiken i stadsträdgården. Tidigare, under en period, hade vi  även en liten butik uppe på stan. Jag, Matilda äger butiken och jobbar där tillsammans med en fast anställd och en timanställd. Butiken startades av min mamma, Britt-Louise och slog upp portarna 1998. Jag har arbetat där sedan 2010 och tog över rodret våren 2018.

Ekobutiken startades med en dröm att kunna erbjuda kunderna ekologisk mat och hållbart producerade kläder. I början var utbudet inte speciellt stort och delar av lokalen användes till att lyfta fram lokala konstnärer och hantverkare. Med åren har både utbudet och efterfrågan av ekologiska och miljövänliga produkter vuxit och lokalen har byggts ut i två omgångar bla med ett kylrum för frukt och grönsaker. Sortimentet i butiken har vuxit och innefattar numera förutom livsmedel och kläder även hygienartiklar och leksaker.

Vad betyder hållbar handel för dig?

Vår tanke har varit och är fortfarande att kunna erbjuda produkter som har både människans och naturens bästa i åtanke.

Vad tycker du är roligast att jobba med kopplat till hållbarhet?

Roligast är att få möta alla duktiga och engagerade matproducenter och entreprenörer som brinner för att kunna producera och förädla hållbara livsmedel och produkter.

Vad är den största utmaningen/svårast?

En av våra utmaningar är att alltid ha fullt utbud alla dagar om året. Vissa leverantörer kan ha svårt att få fram sina produkter alla dagar året om och med många små producenter och leverantörer ökar risken att inte kunna erbjuda fullt sortiment jämt. Samtidigt tycker vi det är viktigt att ha många olika leverantörer, stora som små för att kunna få ett brett och spännande sortiment. Det är genom alla våra underbara leverantörer som vi blir starka.

Hur upplever du att köpbeteendet gällande ekologiska varor har utvecklats de senaste åren?

Jag upplever att efterfrågan och medvetenheten kring ekologiska och hållbara produkter har ökat. Fler och fler ställer högre krav på vad de konsumerar.

Vad tror du skulle kunna påverka så att fler väljer att handla Fairtrade eller ekologiska alternativ?

Jag hoppas att handeln med ekologiska och hållbara produkter fortsätter att öka och synliggörandet av dessa produkter spelar en viktig roll. Vår önskan är att ekologiska och hållbart producerade produkter ska vara en självklarhet.

Vad säljer bäst, mindre bra i butiken?

Vi säljer allra mest av frukt, grönsaker och nötter. Nu under Corona-pandemin har försäljningen av mjöl fått ett stort uppsving av alla hemmabagare. Vi har under en period sålt mindre av leksaker och kläder än normalt men då dessa produkter spelar stor roll i vårt tänk kring en hållbar konsumtion kommer dessa finnas kvar i vårt utbud.

Har ni något form av samarbete med det lokala näringslivet – med samhället i övrigt?

Vi är lyckligt lottade som har många skickliga lokala matproducenter och entreprenörer och har flera lokala samarbeten, bla med odlare, biodlare, mjölnare, bagare, och grönsaksförädlare. Vi har även en lokal fårglassproducent, men där har vi tummat på vår regel om att bara ta in ekologiska livsmedel.

Något du vill passa på att skryta om, som ni är extra stolta över?

Vi är stolta över att fått vara med så länge och fått möjligheten att tillsammans med våra leverantörer och kunder växa och utvecklas som ekobutik. Vi är stolta över vårt breda sortiment och alla våra fina produkter som vi erbjuder. Nu kommer hösten och vårt grönsaksrum fylls på med mer och mer närproducerade grönsaker, det värmer alltid lite extra i eko-hjärtat!

 

Hitta hit: Ekobutiken i Stadsträdgården, Floragatan 1, 702 13 Örebro

Sebastiangabot_orebro

Hej Sebastian Gabot, butikschef på en av Sveriges mest hållbara matbutiker: ICA Maxi Stormarknad Universitetet. Stort grattis till utmärkelserna!

Hur kändes det att nå nivå 5 och vinna bästa hållbara brödavdelning och bäst på eko?

Vi är superstolta över detta såklart. Efter fjolårets nomineringar fick vi blodad tand och det inspirerade oss att investera ytterligare tid och pengar. Hållbarhet är på riktigt det viktigaste vi har och vi tänker göra allt i vår makt för att fortsätta vara ledande genom investeringar och genomförande av samarbeten som gör skillnad!

Berätta hur du själv engagerar dig i hållbarhetsfrågor i din butik?

Jag har förmånen att arbeta med min handlare Patrik som ger mig och resten av butiken 100% mandat att utveckla hållbarhetsinitiativen fullt ut! Ett tips är att utse en hållbarhetsansvarig som hjälper till att förankra handlingsplaner på bredden för alla medarbetare. Jag brinner extra för att minska det brännbara avfallet för butiken. Vi spelar in små filmer med goda exempel som vi lägger ut internt och det gör verkligen skillnad.

Vad tycker du är roligast att jobba med kopplat till hållbarhet?

Att på riktigt förändra våra kunders beteende och vara en ambassadör för Hållbara val i vardagen. Kan jag få kunden att panta mer och förklara hur lätt det är att få ett digitalt kvitto, berätta hur vi bakar vårt bröd ekologiskt och se till att kunderna tar med sig egna flergångspåsar – då mår jag bra!

Vad är den största utmaningen/svårast?

Att övertyga kommunen om att satsa mer på plaståtervinning från dagligvaruhandeln. Idag gör vi det själva med vår partner PreZero.

Anser du att miljö- och hållbarhetsarbetet gör matbutiker mer attraktiva och uppskattas av kunder?

Definitivt! Det sporrar oss att fortsätta utveckla nya produkter och våga satsa på nya innovationer. Våra kunder förväntar sig att vi tar ansvar och visar vägen.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen hos er?

Den är top of mind hos oss och våra kunder! Nästa steg är ett ekologiskt konditori. Vi ser vi till att det ekologiska inkl KRAV-sortimentet prioriteras i hyllan.

Hur arbetar ni för att få kunderna att välja mer grönt och vegetariskt?

Vi har förmånen att arbeta med många lokala leverantörer som utvecklar nya artiklar och säkerställer en hög kvalitet; det medför att kunderna vågar testa.

Vad är det som gör ICA Maxi Stormarknad Universitetet så speciell?

Vi kombinerar vår vision att vara Örebros Matmecka med att vara först med nya satsningar såsom stadsodling, Sveriges största pantstation, ekologiskt bageri, datumrabatten och scooter- & elbilsladdare.

Du hittar hela guiden här: Örebro Cityguide

Marcus Lindberg

Foto: Magnus Sandberg

Hej Marcus, butikschef på ICA Kvantum Liljeholmen! Vad betyder hållbar mat för dig; som också är butikens mål?

Att tänka hållbart är att tänka långsiktigt, så hållbar mat för mig är mat vars produktion, transport och hantering sker med minsta möjliga bekostnad på miljö och omvärld. Det långsiktiga ligger i avtrycket som lämnas till framtiden.

Och personligen tycker jag att det finns få saker som är så viktiga för en person som att tänka och agera långsiktigt. Samma sak gäller för oss som butik och företag, vare sig det gäller affärsidé, utveckling, sortiment eller att ta tydligt ansvar och hela tiden försöka vara en aktiv del av lösningen på de problem och utmaningar som världen inte längre har råd att blunda inför.

Ni har också som mål att bli bäst på frukt och grönt; vilket ni lyckats med – grattis! Varför är detta viktigt?

Tack! Det känns stort! Alla delar av pusslet är viktiga om vi kunna bygga en bättre framtid, så är det, men just frukt och grönsaker har sån tydlig och direkt koppling till miljön och naturen. Och här kan man med relativt enkla medel göra enorm skillnad, samt påverka i en positiv riktning. Både som privatperson och som företag.

Det handlar om ekologiskt och kravmärkt, tänka lokalt och säsong, våga se bortom kantstött och estetiska defekter. Vi vill ju alla rädda och bevara både våra bönder samt våra fantastiska landskap, och där ser vi hållbart tänk kring frukt & grönt som instrumentalt.

Hur arbetar ni för att få kunderna att välja mer ekologiskt och grönt?

I grunden handlar det nog om övertygelse och att smitta av sig i tankesättet. Vi tar hem sånt som vi själva vill köpa och efter våra egna värderingar, låter det synas rejält i avdelningen och hoppas det speglas hos våra kunder. Hitintills har ju det funkat ganska bra.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen hos er?

Att våra kunder driver den frågan minst lika hårt som vi gör. Numera är nästan konstigt om det inte finns ekologisk variant på en produkt och 99 gånger av 100 är det första frågan vi får. Så det vi ser i utveckling är att ekologiska produkter är och kommer förbli högt prioriterat under lång tid framåt. Vore nästan tjänstefel och skjuta sig själv i foten att jobba på annat sätt.

Nollvision Liljeholmen; berätta mer?

Att på alla sätt och i varje led ta ansvar och hålla sig i framkant inom hållbar utveckling. I början var det formulerat mest runt matsvinn och att på alla sätt vi kunde rädda mat från att slängas i onödan. Men sen har det blivit mer helhet om hur vi jobbar med allt från miljövänligare förbrukningsmaterial till ett kylsystem där överskottsvärme går tillbaka och värmer gallerian och allt däremellan. Nollvisionen är att nå en punkt där vår butik gör ett positiv snarare än negativ miljömässigt avtryck.

Vilka utmaningar ser du till att jobba med hållbarhet?

Utmaningarna är ju egentligen ganska lätta och överkomliga. Det handlar mest om att det alltid är knepigt att göra rutin av nya handlingssätt och tänk, att sätta hållbarhet i första rummet har ju inte riktigt varit standard i företagsvärlden, men som med allt blir det lättare och mer naturligt desto mer man övar.Vad är du mest stolt över i din butik?

Helt klart allt engagemang och passionen hos våra fantastiska medarbetare! Inget av det här vore möjligt om det inte fanns passionerade eldsjälar i alla led och på alla avdelningar. Det vore omöjligt med seriös satsning på hållbarhet utan att de frågorna drevs lika hårt på golv som i ledningsgrupp.

Ta del av Stockholm Cityguide här!

mats lundin

Hej Mats! Hur kändes det att vinna titeln ”Årets butiksledare” och kategorin bäst på kaffe?

Jag är såklart väldigt stolt och känner mig ”boostad” att fortsätta arbeta för att nå mina/våra mål! Mina underbara medarbetare är en viktig del av utmärkelserna. Detta visar att långsiktigt arbete lönar sig.

Berätta hur du själv engagerar dig i hållbarhetsfrågor i din butik?

Hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat och engagemanget kan jag tacka White Guide Green för, då ni för några år sedan gick ut med att man kunde bli nominerad till Sveriges mest hållbara matbutik! Vi på Erikslust vill engagera medarbetarna i hållbarhet och försöker hela tiden ta nya steg framåt. Vårt mål är att förenkla för kunden att göra smarta och hållbara val. För oss är det viktigt att inte enbart prata priser, utan också vad butiken står för. Därför har vi valt att satsa stort på digital hållbar marknadsföring som uppskattas av våra kunder. Idag jobbar vi med våra hållbarhetsfrågor under egen logo (Vi tänker med M (Malmborgs) hjärtat) där vi fångar hela vårt hållbarhetstänk under egna märkningar som; ”Ingen Rödlistad Fisk”, Malmborgs egen LOKAL märkning, ”Nyfiken Vegan”, ”LivsMedEl” (bara lokal vindkraft) och ”Resurskocken” (svinnarbetet).

Vad tycker du är roligast att jobba med kopplat till hållbarhet?

Att man som butik kan påverka och skapa en ”Godmorgondag” och ett bra hållbarhetstänk för våra framtida kunder. Extra kul är också att våra elkostnader har minskat radikalt till följd av enkla justeringar i butiken. Det omdiskuterade matsvinnet, som är en stor bov när det gäller planetens hållbara resurser, inspirerade oss att starta ”Resurskocken”; en viktig resurs som tar vara på butikens svinn. Vi försöker också utbilda och inspirera våra kunder till att minska sitt matsvinn i hushållen och få de att välja hållbara alternativ i stället. I butiken pratar vi bland annat om mat i säsong, lokalt, hantering av överbliven mat hemma i köket och skillnaden mellan ”bäst före” och sista förbrukningsdag. Något som vi också är stolta över är vårt arbete med Food2Change (våra mathjältar) som varje vecka hämtar upp mat som annars hade kasserats.

Vad är den största utmaningen/svårast?

Den största utmaningen är våra leverantörer och ICA centralt som också måste ta sitt ansvar när det gäller marknadsföring och förpackningar. Vi upplever att vi i butik ligger före med mycket när det gäller långsiktigt hållbarhetstänk. Ett exempel är matsvinnet; där känner jag att vi är den minsta boven i kedjan medan producenter och konsumenter är den största. Detta går för långsamt!

Anser du att miljö- och hållbarhetsarbetet gör matbutiker mer attraktiva och uppskattas av kunder?

Absolut! Detta är ett konkurrensmedel som kan göra att kunden väljer Erikslust i stället för en annan butik. Kunden idag är mer nyfiken, mer kunnig och mer krävande när de handlar sin mat. Det är först när kunden använder sin makt som vi tillsammans kan förändra världen, både i det lilla och i det stora.

Vad är det som gör Ica Kvantum Malmborgs Erikslust så speciell?

För det första är lokalen en K-märkt fastighet (kulturhistoriskt värdefull bebyggelse) från sent 50-tal. Den är trång och lång, med hela 77 pelare! Med andra ord; en utmaning! Samtidigt är det väldigt inspirerande och vi gör vårt bästa för att skapa en unik marknadsplats. Jag tycker att vi lyckats skapa en röd Malmborgs-tråd genom butiken där personalen är våra ”rockstjärnor” när det gäller att ta ansvar, skapa lojalitet och att attrahera kunden. Vi vill stå kvar på ”hållbarhetsscenen” långt framöver. Detta triggar oss ALLA på Erikslust.

Ta del av Malmö Cityguide här!

jerry_rosengren

Vi fick en pratstund med Jerry Rosengren, butikschef på ICA Kvantum Malmborgs Mobilia; den andra Nivå 5-butiken i vårt land och vinnare av kategori Eko och Fisk i Malmö Cityguide 2021.

Först; stort grattis! Hur kändes det att nå nivå 5 och vinna bästa hållbara fisk och bäst på eko?

Det känns så kul att få ett kvitto på att vi gör något rätt! Detta sporrar oss till att bli ännu bättre framöver. När det gäller hållbar fisk är det något vi har arbetat med i snart 15 år. Vi var en av de första butikerna i Sverige som blev MSC och ASC certifierade och vi har alltid tyckt det har varit viktigt med hållbara val av livsmedel och säkra en god morgondag. När det gäller eko har vi alltid försökt ha ett stort sortiment och vara noga med att skylta upp det i våra butikshyllor, så att kunderna enkelt kan göra hållbara val när de handlar.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen hos er?

Försäljningen ökar hela tiden och kunderna efterfrågar mer och mer ekologisk och hälsosam mat. Vi kan också se att många kunder uppskattar mat utan tillsatser.

Berätta hur du själv engagerar dig i hållbarhetsfrågor i din butik?

Vi försöker få alla i vårt arbetsteam att engagera sig i hållbarhet; vi alla vill att våra barn skall få växa upp i en bättre, mer hållbar framtid! Vi försöker ständigt komma på nya idéer och hitta nya sätt som kan göra vår butik mer hållbar och hjälpa kunderna att fatta bättre, miljömässiga val.

Vi har under året börjat plantera tomater och andra grönsaker med skönhetsfel (som ej går att sälja) på butikens tak, som vi sedan säljer som våra egna tomatplantor. Således får alla i butiken med egna ögon se att många saker går att återanvända; vi skapar nya användningsmöjligheter och nyttjar kretsloppet till max. Vi är även aktiva i sociala medier för att hänga med i utvecklingen och få inspiration av andra, för att ständigt utveckla vårt hållbarhetsarbete med mål att bli en klimatneutral butik.

Vad tycker du är roligast att jobba med kopplat till hållbarhet?

Att vi skapar en god morgondag och en bra planet för framtida generationer. Att se resultatet av det arbete vi gör; till exempel att elkostnaderna kraftigt har minskat och att matsvinnet nästan är obefintligt i relation till vår omsättning; det gör att det blir extra kul att gå till jobbet och inspirerar oss till att ta nya tag. En del av matsvinnet skänks till våra mathjältar som varje vecka hämtar upp mat/varor med skönhetsfläckar; det ger en härlig energi när andra får nytta av produkter som annars hade kasserats.

Vad är den största utmaningen/svårast?

Den största utmaningen är att hjälpa konsumenten att minska sitt matsvinn hemma och inspirera till mer hållbara alternativ, i stället för lågpris. För oss är det alltid kunden som bestämmer; vi ska ha alla alternativen och skapa valmöjligheten att kunna välja det som passar en själv bäst, men med information kan vi upplysa om varför hållbara produkter, i det långa loppet, kan vara både bättre och billigare. Men kunden är vår chef och den som i slutändan bestämmer.

Vad är det som gör Ica Kvantum Malmborgs Mobilia så speciell?

Vi vill säga att vi har lyckats med den röda tråden; att skapa en hållbar matbutik som genomsyrar alla områden och avdelningar. Till exempel: sortiment, el, avfallshantering, personal och matsvinn.

Något annat du vill passa på att skryta om?

Vår vision att bli helt klimatneutrala! Vi arbetar med en utvärdering av vårt klimatavtryck för 2020 och undersöker möjligheten att klimatkompensera för den sista biten. I det längre perspektivet vill vi slippa klimatkompensera och klara det själv i vår drift.
Detta är lite klurigt och vi arbetar just nu med att fatta beslut i dessa frågor.

 

Ta del av Malmö Cityguide här!

Frida Ica Lidingö

Hej Frida Nilsson, handlare på ICA Kvantum Lidingö i Stockholm.

Hur länge har du arbetat som handlare på ICA Lidingö?

Butiken öppnade för 10 år sedan och det var min pappa som startade upp den. För tre år sedan tog jag över spakarna som ansvarig handlare.

Er slogan; “Grönast på ön” – när grundades den och vad ryms i det gröna?

Vår slogan kom till 2016 när Pappa Pär skulle bli morfar för första gången och blev mer observant på miljö och hållbarhet; så att hans barn och barnbarn skulle kunna få de bästa förutsättningarna. Ur det föddes vår vision. I det gröna ingår både miljö och hållbarhet, men även hälsa; något som vi ständigt bär med oss.

Hur arbetar ni för att få kunderna att välja mer ekologiskt, grönt och vegetariskt?

Vi har ett bra sortiment av gröna alternativ; vego och veganskt. Vi har också en egen specifik avdelning för ekologiska mer nischade produkter. Där är det mer småskaligt, mer nischat och med fler nyheter. Vi är lyhörda mot kunderna och plockar upp nyheter och trender. Det största gröna vi har är vår frukt- och grönsaksavdelning; ett sortiment vi vill främja. Avdelningen tar upp en stor yta av butiken och är det första man möts av. Vi har även “Månadens skörd”; ICA Kvantums frukt- och gröntmagasin med recept och råvaror i säsong.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen hos er?

Vi fortsätter att värna mycket om ekologiskt i vår butik men vi ser att det har gjorts en viss förflyttning i att kunder tenderar att vilja köpa mer svenskt och lokalt, än enbart ekologiskt.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Minimera mängden matsvinn i alla led!
Vi måste alla hjälpas åt att ta tillvara på den mat som produceras. Vi i butik kan göra mycket för att minimera mängden mat som slängs i butik, men vi behöver även bli bättre på att hjälpa och upplysa kunder att slänga mindre mat hemma. Idag slängs ungefär var fjärde matkasse! Mat som kräver mycket resurser för att producera och som i slutändan bara slängs. Här kan vi bli bättre!

Hur har pandemin påverkat efterfrågan på hållbar mat och dryck tycker du?

Ingen större förändring i efterfrågan på hållbar mat eller dryck utifrån året som gått med pandemin. Det vi ser i butik är att efterfrågan ökar men jag kan inte härleda den till pandemin utan tror att den utvecklingen skulle skett oavsett.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?

Tydligast märker vi det i att vår försäljning på frukt och grönt som fortsätter att öka. Många handlar mer frukt och grönt och byter ut eller kompletterar sina måltider med mer grönt. Mycket nyheter lanseras också inom färskt och fryst vegetariskt. Som butik behöver vi vara lyhörda mot kunderna och ha örat mot rälsen för att snabbt kunna möta kunders nya behov av sortiment.

Hur har efterfrågan på svensk mat i allmänhet, och lokal mat i synnerhet förändrats på senare år?

De senaste åren upplever jag att efterfrågan på svenskt har ökat betydligt. I takt med att miljö och hållbarhetsfrågor växt har även efterfrågan ökat.

 

Ica Maxi Lindhagen

Hej Fredrik Rister på ICA Maxi Lindhagen i Stockholm.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Det är en svår fråga att svara på då jag tror att det är ”individuellt” utifrån vilka utmaningar man har i de enskilda butikerna. Men rent generellt skulle jag säga att den största utmaningen för dagligvaruhandelns egna hållbarhetsarbete är att minska svinnet. Det är en utmaning eftersom det kräver ett kontinuerligt arbete där man har tydliga rutiner och ett arbetssätt som fungerar över tid, det fungerar alltså inte att göra enstaka punktinsatser. Man behöver identifiera problemområden och införa rutiner för att komma tillrätta med det som orsakar matsvinnet.

Därefter behöver man gå vidare och identifiera nästa problemområde samtidigt som man bibehåller arbetet med det första problemområdet och så vidare. Ser man bredare på frågan och tittar på samhället i stort anser jag att den största utmaningen för dagligvaruhandeln är att informera och utbilda konsumenterna i hållbarhet. Det handlar om allt från hur en produkt ska förvaras och hanteras till att hjälpa kunden att göra ett informerat val av produkt och visa för kunden vilken påverkan de enskilda produkterna har på vår miljö. Utmaningen ligger dels i att nå ut med informationen till kunden, dels i att inspirera och motivera kunden till att engagera sig i hållbarhetsfrågan.

Hur har pandemin påverkat efterfrågan på hållbar mat och dryck tycker du?

Den största effekten som jag kan se av pandemin är att kunden är mer intresserad av att handla ekologiskt och lokalt. I övrigt ser inte vi i vår butik några andra trender kring hållbar mat, däremot ser vi en väldigt tydlig trend i att sortimentmixen har förändrats. Kunderna har under pandemin börjat handla mer ur kategorier som vi benämner husmanskost och köper framför allt produkter av bättre kvalité. Vi ser även att kunden väljer att lägga mer tid på matlagning hemma då kategorier som ”bakning” ökar medan färdigpackat bröd inte har samma ökningstakt som övriga butiken.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?

Det märks dels på försäljningsökningen av växtbaserade produkter, men det märks kanske tydligast genom att kunden efterfrågar och förväntar sig ett bredare sortiment av växtbaserad kost. Vi ser en ökning i antal sålda produkter men också att försäljningen sprids ut på fler produkter.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på ICA Maxi Lindhagen?

Då vi märker att kunden väljer att köpa varor av högre kvalité i spåren av pandemin ser vi också att försäljningen av ekologiska produkter ökar. Prissättningen på ekologiska produkter varierar och vissa ekologiska produkter ligger väldigt nära pris jämfört med konventionella produkter, medan andra kategorier av varor har en större prisskillnad mellan ekologiskt kontra konventionell produkt, och här har vi märkt att prisskillnaden spelar aningen mindre roll nu. Framåt tror vi att försäljningen av ekologiska produkter kommer att fortsätta att öka i förhållande till konventionella produkter men kanske i en mer normal takt än det gjort under pandemin då andelen ekologiskt ökat i snabbare takt än vanligt.

Hur har efterfrågan på svensk mat i allmänhet, och lokal mat i synnerhet förändrats på senare år?

Vad gäller försäljning av svensk mat är det svårt att dra någon generell slutsats då det är många faktorer som påverkar detta och en del saker som ”stör” statistiken. Till exempel ser vi att kött ökar i försäljning mer än övriga kategorier, och då vi valt att nästan uteslutande sälja kött av svenskt ursprung så påverkar det ju andelen svensk mat men det är svårt att dra slutsatser ifall det beror på att svensk mat ökar eller att kött ökar och vi råkar ha mestadels svenska produkter i den kategorin. Däremot vad gäller lokal mat så ser vi ett tydligt trendbrott här där medvetenheten ökat kring detta. En egen analys av det är att Sveriges självförsörjandegrad diskuterades i början av pandemin och därmed aktualiserades frågan hos konsumenten. Vi har sett en fördubbling i volym i försäljningen av lokala produkter sedan ett år tillbaka.

Coop Hagastaden

Hej Maria Ytter, butikschef på Coop Hagastaden i Stockholm.

Finns det något område inom hållbarhet som butiken och du som ansvarig brinner lite extra för?

Minskat matsvinn! Vårt mål är att få in konsumenterna i det hela; kommunikation är A & O. Arbetet ska inte bara gynna oss som butik, utan hela kedjan – ut mot kunden. Målet är en tvåvägskommunikation mellan kund och butik.

Vad är du mest stolt över i din nya butik?

Vårt kök! 99 procent av råvarorna kommer från butiken, alltså råvaror som av någon anledning inte har sålts – som annars skulle hamna i soporna. Det kan vara tomater som är lite kantstötta som inte kunderna vill ha; då tar vi hand om dem i köket; kanske gör en tomatsås som hamnar på en pizza vi säljer i butiken eller adderar lite basilika, så blir det en tomatsoppa.

Vilka rätter är storsäljarna?

Vi har fyra fasta rätter varje dag; tre sallader och så köttbullar! Sen styrs menyn av de råvaror som är tillgängliga för stunden. Precis som det ska vara tycker jag.

Något annat du vill passa på att skryta om?

Vårt vegetariska utbud och vårt innovativa ”vegorum” – det är vi stolta över. Det är min personliga favorityta i butiken. Odlingen är jag särskilt stolt över. Nu ser vi fram emot att se vår ”superskörd” blomma ut, som vi hoppas på i början på juni.

Coop Daglivs

Hej Tomas Jäderberg, Coop Daglivs.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Det allra viktigaste tycker jag är matsvinnet och att få ner det så mycket som det går. Det matsvinn man inte kan undvika ska gå till något bra istället för att gå till förbränning. Förslagvis biogas eller djurfoder.

Hur har era kunder förändrats under åren; har de blivit mer medvetna om frågor kring hållbarhet?

För vår del har det märkts väldigt tydligt. Kunderna gör aktiva val i butiken och efterfrågar ett mer lokalt sortiment. Det märks väldigt tydligt på framför allt kött och frukt & grönt.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?

Framför allt märker vi det på försäljningen av växtbaserade alternativ. Det är tydligt att det inte bara är vegetarianer och veganer som väljer detta sortiment utan även den kund som äter vegetariskt någon gång ibland. Vi måste få in nyheter snabbt och ta in alla varor vi kan för att möta efterfrågan.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på Coop Daglivs?

Fortsatt väldigt stark tillväxt på den fronten. Vi är idag störst inom Coop på ekologisk andel och tar in externa leverantörer för att möta efterfrågan, eftersom de centrala artiklarna inte riktigt täcker vårt behov. Våra egna ekologiska märkesvaror säljer vi väldigt bra av och uppskattas av våra kunder.

ICA Kvantum Kungsholmen

Hej Pia Göransson, ICA Kvantum Kungsholmen i Stockholm.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Att skapa engagemang kring hållbarhet. För oss är det fantastiskt att ha en huvudkoncern som lyfter hållbart i alla led och på så vis hjälper oss att göra bra val men vi vill också att alla medarbetare är engagerade i frågan oavsett på vilken nivå de ligger på.

Hur har pandemin påverkat efterfrågan på hållbar mat och dryck tycker du?

Pandemin har framför allt skapat utrymme för mer tid och jag tror att människor har lagt en del av sin tid på att reflektera över sin egen hushållskonsumtion. Eftersom många har haft fler måltider hemma och mer tid på att fundera kring bland annat hållbart så tror jag att det har varit positivt.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?

Vi märker det framför allt på kundefterfrågan. Våra kunder har högre krav på oss och vårt sortiment och vi försöker tillgodose alla önskemål som vi får in. Vi håller oss uppdaterade på vad som händer inom kategorin både från ICA och i vår trendspanargrupp där vi hjälper varandra i butiken att vara uppmärksamma på nyheter; som vi ser i andra butiker, i sociala medier och i övriga marknadskanaler.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på ICA Kvantum Kungsholmen?

Stegrande från dag 1. Vi har många artiklar idag, men fyller på kontinuerligt.

Hur har efterfrågan på svensk mat i allmänhet, och lokal mat i synnerhet förändrats på senare år?

Eftersom vi är en relativt nyöppnad butik så har vi haft fokus både på svenskt och lokalt sedan start och efterfrågan är konstant.

Sabis Fältöversten

Hej Krister Skeppler, butikschef Sabis Fältöversten i Stockholm.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Den viktigaste frågan är att vi minskar det vi slänger i butiken. Det gör vi genom att se till att vi gör bra inköp, rätt varor och lägger ordrar efter statistik. Vi agerar snabbt med att sänka priset i tid om vi har för mycket hemma. Vi använder handdator för att göra datumkontroll och kan via den snabbt ta beslut om sänkning av varans pris och från den printa ut nya prislappar. Om varan inte går att sälja så tar vi hand om den i våra 2st butikskök för att använda i produktionen till våra varm matsbufféer och takeaway rätter. Vi säljer också färdigrätter som har kort datum i Karma appen.

Hur har pandemin påverkat efterfrågan på hållbar mat och dryck tycker du?

Kunderna har under pandemin lagat mer mat i hemmen, intresset har ökat. Det märker vi genom att vi får fler frågor och önskemål om produkter de vill att vi snabbt ska ta in i sortimentet.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?

Kunderna efterfrågar och vi är alltid lyhörda och snabba på att ta in nya produkter i sortimentet. Garant har många nya produkter som är växtbaserade, som säljer väldigt bra. Viktigt att vara lyhörda på kundernas önskemål och snabbt ta in dem i sortimentet.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på Hemköp Fältöversten?

Det ökar och vi märker att kunderna är snabba på att ställa krav på att det kommer in mer produkter som är ekologiska.

Hur har efterfrågan på svensk mat i allmänhet, och lokal mat i synnerhet förändrats på senare år?

Vi har alltid jobbat för att ha lokala produkter i sortimentet, viktigt att lyfta fram dem i butik och i marknadsföringen. Under pandemin ser vi att kunderna är ännu mer intresserade av att köpa lokalproducerade produkter med hög kvalitet. Vi har till exempel alltid svenskt lokalproducerat kött i våra diskar. Vi har jobbat länge med det så vi har svårt att sälja importerat kött då våra kunder är vana med svenskt.

Cajsa Warg

Hej Johan Andersson, Cajsa Warg i Stockholm.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Den absolut största frågan är för oss att vi inte slänger mat och att kunden inte slänger mat. Jag tycker personligen att marknaden angriper frågan från fel håll genom att utnyttja diverse företag som säljer deras svinnade mat till ett rabatterat pris, då får man en organisation som inte blir tillräckligt noga i beställningsarbetet; ”då det som blir över ändå kommer till nytta”.

Vad är det som gör Cajsa Warg så unik tycker du själv?

Att vi lever vår filosofi, att vi tänker långsiktigt och är lojala mot våra leverantörer. Vi vill sälja mat med identitet, mer ursprung. Vi pratar ofta om att vi ”dukar upp vår butik” varje dag; det säger lite om vår inställning till mat och dryck.

Hur har era kunder förändrats under åren; har de blivit mer medvetna om frågor kring hållbarhet?

Definitivt! Framför allt mycket mer nyfikna och intresserade av ämnet.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i dessa nya tider?

Det är tydligt att fler inte enbart tänker kött, potatis och sås när de planerar mat. Vi får fler och fler frågor på goda alternativ som är växtbaserade, tydligast är det dock i vårt café där jag uppskattar att cirka 30% av våra gäster har gått från mjölk till växtbaserad dryck i sitt kaffe och te. Så i dessa tider ställs det större krav på oss som butik att vara lyhörda för våra kunder.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på Cajsa Warg?

Det har alltid varit vårt signum att vara äkta, det handlar inte alltid om att det behöver vara ekologiskt även om det är viktigt för oss. För oss är det viktigt att det känns bra i hjärtat när vi säljer en produkt; vi utvärderar alltid hur producenten har det, hur djuren har det, smakar det gott, är det hållbart och tror vi att kunden är beredd att köpa produkten. Cirka 3ggr i veckan så smakar vår smakpanel genom alla smakprov vi fått och gör en bedömning utifrån ett flertal kriterium, det är så vi bygger vårt sortiment och det är troligtvis därför vi har en stor andel ekologisk mat på våra hyllor de oftast stämmer väl in på våra krav.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.