”Viktigt att vara lyhörda på kundernas önskemål och snabbt ta in dem i sortimentet”
Krister Skeppler,
Butikschef Sabis Fältöversten, Stockholm
Hej Krister Skeppler, butikschef Sabis Fältöversten i Stockholm.
Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?
Den viktigaste frågan är att vi minskar det vi slänger i butiken. Det gör vi genom att se till att vi gör bra inköp, rätt varor och lägger ordrar efter statistik. Vi agerar snabbt med att sänka priset i tid om vi har för mycket hemma. Vi använder handdator för att göra datumkontroll och kan via den snabbt ta beslut om sänkning av varans pris och från den printa ut nya prislappar. Om varan inte går att sälja så tar vi hand om den i våra 2st butikskök för att använda i produktionen till våra varm matsbufféer och takeaway rätter. Vi säljer också färdigrätter som har kort datum i Karma appen.
Hur har pandemin påverkat efterfrågan på hållbar mat och dryck tycker du?
Kunderna har under pandemin lagat mer mat i hemmen, intresset har ökat. Det märker vi genom att vi får fler frågor och önskemål om produkter de vill att vi snabbt ska ta in i sortimentet.
Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?
Kunderna efterfrågar och vi är alltid lyhörda och snabba på att ta in nya produkter i sortimentet. Garant har många nya produkter som är växtbaserade, som säljer väldigt bra. Viktigt att vara lyhörda på kundernas önskemål och snabbt ta in dem i sortimentet.
Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på Hemköp Fältöversten?
Det ökar och vi märker att kunderna är snabba på att ställa krav på att det kommer in mer produkter som är ekologiska.
Hur har efterfrågan på svensk mat i allmänhet, och lokal mat i synnerhet förändrats på senare år?
Vi har alltid jobbat för att ha lokala produkter i sortimentet, viktigt att lyfta fram dem i butik och i marknadsföringen. Under pandemin ser vi att kunderna är ännu mer intresserade av att köpa lokalproducerade produkter med hög kvalitet. Vi har till exempel alltid svenskt lokalproducerat kött i våra diskar. Vi har jobbat länge med det så vi har svårt att sälja importerat kött då våra kunder är vana med svenskt.