Cajsa Warg

Hej Johan Andersson, Cajsa Warg i Stockholm.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Den absolut största frågan är för oss att vi inte slänger mat och att kunden inte slänger mat. Jag tycker personligen att marknaden angriper frågan från fel håll genom att utnyttja diverse företag som säljer deras svinnade mat till ett rabatterat pris, då får man en organisation som inte blir tillräckligt noga i beställningsarbetet; ”då det som blir över ändå kommer till nytta”.

Vad är det som gör Cajsa Warg så unik tycker du själv?

Att vi lever vår filosofi, att vi tänker långsiktigt och är lojala mot våra leverantörer. Vi vill sälja mat med identitet, mer ursprung. Vi pratar ofta om att vi ”dukar upp vår butik” varje dag; det säger lite om vår inställning till mat och dryck.

Hur har era kunder förändrats under åren; har de blivit mer medvetna om frågor kring hållbarhet?

Definitivt! Framför allt mycket mer nyfikna och intresserade av ämnet.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i dessa nya tider?

Det är tydligt att fler inte enbart tänker kött, potatis och sås när de planerar mat. Vi får fler och fler frågor på goda alternativ som är växtbaserade, tydligast är det dock i vårt café där jag uppskattar att cirka 30% av våra gäster har gått från mjölk till växtbaserad dryck i sitt kaffe och te. Så i dessa tider ställs det större krav på oss som butik att vara lyhörda för våra kunder.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen på Cajsa Warg?

Det har alltid varit vårt signum att vara äkta, det handlar inte alltid om att det behöver vara ekologiskt även om det är viktigt för oss. För oss är det viktigt att det känns bra i hjärtat när vi säljer en produkt; vi utvärderar alltid hur producenten har det, hur djuren har det, smakar det gott, är det hållbart och tror vi att kunden är beredd att köpa produkten. Cirka 3ggr i veckan så smakar vår smakpanel genom alla smakprov vi fått och gör en bedömning utifrån ett flertal kriterium, det är så vi bygger vårt sortiment och det är troligtvis därför vi har en stor andel ekologisk mat på våra hyllor de oftast stämmer väl in på våra krav.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.