Ulrika Ekström, Svenskmärkning AB

Hur arbetar ni för att få ut Från Sverige i fler butiker?

Vi har bra butiksmaterial som är lätt att beställa utan kostnad via vår hemsida och smidigt att sätta upp i butiken. Dessutom hjälper flera hundra butiker att skylta upp märket under Från Sverigeveckorna. I år v. 38 och 39.

 

Hur har pandemin påverkat konsumenternas vilja att köpa mer svensk mat och dryck?

Vi har sett ett ökat intresse och efterfrågan på svenska produkter. Och vi ser också flera svenska livsmedelsproducenter som vågar satsa och erbjuda svenskt.

 

Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?

Vi har över 10 500 produkter som är godkända för märkning som tillsammans omsätter över 22 miljarder kronor. Vår utmaning är att få konsumenten att titta efter märket och aktivt fylla sin varukorg. Varorna finns men syns ibland inte.

Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?

Att veta vart maten kommer ifrån.

Vilken är din egen favoritbutik – och varför?

Min favoritbutik är den som aktivt skyltar upp och gör det enkelt för konsument att hitta svenska varor.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.