Frida Ica Lidingö

Hej Frida Nilsson, handlare på ICA Kvantum Lidingö i Stockholm.

Hur länge har du arbetat som handlare på ICA Lidingö?

Butiken öppnade för 10 år sedan och det var min pappa som startade upp den. För tre år sedan tog jag över spakarna som ansvarig handlare.

Er slogan; “Grönast på ön” – när grundades den och vad ryms i det gröna?

Vår slogan kom till 2016 när Pappa Pär skulle bli morfar för första gången och blev mer observant på miljö och hållbarhet; så att hans barn och barnbarn skulle kunna få de bästa förutsättningarna. Ur det föddes vår vision. I det gröna ingår både miljö och hållbarhet, men även hälsa; något som vi ständigt bär med oss.

Hur arbetar ni för att få kunderna att välja mer ekologiskt, grönt och vegetariskt?

Vi har ett bra sortiment av gröna alternativ; vego och veganskt. Vi har också en egen specifik avdelning för ekologiska mer nischade produkter. Där är det mer småskaligt, mer nischat och med fler nyheter. Vi är lyhörda mot kunderna och plockar upp nyheter och trender. Det största gröna vi har är vår frukt- och grönsaksavdelning; ett sortiment vi vill främja. Avdelningen tar upp en stor yta av butiken och är det första man möts av. Vi har även “Månadens skörd”; ICA Kvantums frukt- och gröntmagasin med recept och råvaror i säsong.

Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen hos er?

Vi fortsätter att värna mycket om ekologiskt i vår butik men vi ser att det har gjorts en viss förflyttning i att kunder tenderar att vilja köpa mer svenskt och lokalt, än enbart ekologiskt.

Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?

Minimera mängden matsvinn i alla led!
Vi måste alla hjälpas åt att ta tillvara på den mat som produceras. Vi i butik kan göra mycket för att minimera mängden mat som slängs i butik, men vi behöver även bli bättre på att hjälpa och upplysa kunder att slänga mindre mat hemma. Idag slängs ungefär var fjärde matkasse! Mat som kräver mycket resurser för att producera och som i slutändan bara slängs. Här kan vi bli bättre!

Hur har pandemin påverkat efterfrågan på hållbar mat och dryck tycker du?

Ingen större förändring i efterfrågan på hållbar mat eller dryck utifrån året som gått med pandemin. Det vi ser i butik är att efterfrågan ökar men jag kan inte härleda den till pandemin utan tror att den utvecklingen skulle skett oavsett.

Det faktum att allt fler svenskar väljer en mer växtbaserad kost – hur märker ni det i er butik – och vilka krav ställs på er som matbutik i denna förändring?

Tydligast märker vi det i att vår försäljning på frukt och grönt som fortsätter att öka. Många handlar mer frukt och grönt och byter ut eller kompletterar sina måltider med mer grönt. Mycket nyheter lanseras också inom färskt och fryst vegetariskt. Som butik behöver vi vara lyhörda mot kunderna och ha örat mot rälsen för att snabbt kunna möta kunders nya behov av sortiment.

Hur har efterfrågan på svensk mat i allmänhet, och lokal mat i synnerhet förändrats på senare år?

De senaste åren upplever jag att efterfrågan på svenskt har ökat betydligt. I takt med att miljö och hållbarhetsfrågor växt har även efterfrågan ökat.

 

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.