Coop Hagastaden

Hej Maria Ytter, butikschef på Coop Hagastaden i Stockholm.

Finns det något område inom hållbarhet som butiken och du som ansvarig brinner lite extra för?

Minskat matsvinn! Vårt mål är att få in konsumenterna i det hela; kommunikation är A & O. Arbetet ska inte bara gynna oss som butik, utan hela kedjan – ut mot kunden. Målet är en tvåvägskommunikation mellan kund och butik.

Vad är du mest stolt över i din nya butik?

Vårt kök! 99 procent av råvarorna kommer från butiken, alltså råvaror som av någon anledning inte har sålts – som annars skulle hamna i soporna. Det kan vara tomater som är lite kantstötta som inte kunderna vill ha; då tar vi hand om dem i köket; kanske gör en tomatsås som hamnar på en pizza vi säljer i butiken eller adderar lite basilika, så blir det en tomatsoppa.

Vilka rätter är storsäljarna?

Vi har fyra fasta rätter varje dag; tre sallader och så köttbullar! Sen styrs menyn av de råvaror som är tillgängliga för stunden. Precis som det ska vara tycker jag.

Något annat du vill passa på att skryta om?

Vårt vegetariska utbud och vårt innovativa ”vegorum” – det är vi stolta över. Det är min personliga favorityta i butiken. Odlingen är jag särskilt stolt över. Nu ser vi fram emot att se vår ”superskörd” blomma ut, som vi hoppas på i början på juni.

Du använder en föråldrad webbläsare. Sajten kommer inte fungera som förväntat i din webbläsare. Vänligen uppgradera din webbläsare för att öka din upplevelse och säkerhet.