”Vårt motto är att alltid överträffa våra kunders förväntningar på oss!”
Thomas Eriksson,
Hemköp Ryd Linköping
Hej Thomas Eriksson, butikschef på Hemköp Ryd Linköping – som placerade sig högt upp på listan över Linköpings mest hållbara butiker.
Din butik nådde nivå 4 (av 5) och kammade hem flera vinster i olika kategorier i White Guide Greens kartläggning av Sveriges mest hållbara städer; vad för arbete ligger bakom det?
Det började med att vi lyfte fram våra ekologiska varor på bästa plats i butiken ,för ca 15 år sedan . Sedan dess har vi försökt vägleda våra kunder till att handla hållbart hos oss.
Vilken är den enskilt viktigaste frågan, när det kommer till hållbarhet inom dagligvaruhandeln, enligt dig?
Att minska matsvinnet, en tredjedel av all mat som produceras äts inte upp. Det matsvinn som vi får och som inte är förstört hämtar Linköpings Stadsmission en gång i veckan.
Vad tycker du är roligast att jobba med kopplat till hållbarhet?
Att jobba i en bransch där vi kan påverka och göra skillnad.
Vad är den största utmaningen/svårast?
Att erbjuda våra kunder mer närproducerat.
Hur har era kunder förändrats under åren; har de blivit mer medvetna om frågor kring hållbarhet?
De har blivit mer medvetna och kunniga, vi lyssnar på deras önskemål och tips.
Vad är det som gör Hemköp Ryd så unik tycker du själv?
Vårt motto är att alltid överträffa våra kunders förväntningar på oss!