”Våra kunder uppskattar verkligen det lokala utbudet”
Hej Lennart Martinsson, butikschef Stora Coop Lund! Hur tycker du att situationen i samhället är just nu, med bl a prisökningar på mat, påverkar den ert fokus på hållbarhet?
– På olika sätt. När det gäller priserna så är det ju att allt har blivit dyrare. Rent allmänt är det mer fokus på pris. Vi säljer betydligt mer av alla annonsvaror (DR-varor). I och med det kommer hållbarhetsdiskussionen i skymundan. Jag tycker det är synd. Vi har ändå varit duktiga med att få ner fysisk förstörelse. Vi skänker en hel del i Mathjälpen i Lund. Våra kockar gör också mat på sådant som annars skulle ha slängts.
Vilka produkter är mest känsliga, där kunderna inte är beredda att betala mer?
– Det är de dyraste varorna, exempelvis färskt bröd, som levainbröd för runt 40 kr och oxfilé. Man väljer helt enkelt billigare bröd och billigare kött. Frukt och grönt tappar. Där kan vi tydligt se att omsättningen går ner. Man unnar sig inte det lilla extra utan köper basen. Vi tappar inte dock inte omsättningen, men fördelningen ändras. Det går mer falukorv än oxfilé.
Hur påverkas försäljningen av eko?
– Jag följer det varje vecka, men det ligger rätt så konstant hos oss. Konstigt nog, jag tycker den borde öka!
Hur påverkas försäljningen av lokalt?
– Inte så mycket. Men vi har lyft fram det väldigt mycket och det har blivit jättepopulärt. Exempelvis har vi ju Lundachark med sin populära LunnaMelle väldigt nära oss. Förra veckan hade vi med lokala leverantörer i vår annonsering. Vi kommer jobba ännu mer med det. Kunderna uppskattar verkligen det lokala. Det kommer bli än mer intressant. Och där är det närheten till producenterna som är avgörande skulle jag säga.
Hur påverkas försäljningen av växtbaserat?
– Vi har blivit rätt så duktiga på det i vår butik. Och det är ungefär som med eko, inga dramatiska ökningar, vilket det kanske borde vara men det är det inte. Det är heller ingen jätteökning på fryst växtbaserat.
Hur påverkar detta er egen omsättning och resultat?
– Vi ligger nästan som föregående år i omsättning, vi ser ingen skillnad. En brödleverantör jag pratade med idag sa att han hade tappat. Men oss drabbar det inte om vi säljer dåligt av någon brödsort eftersom vi tar igen det med försäljningen av en annan.
Vilken är den tuffaste utmaningen just nu, för er butik?
– Det är prisutvecklingen. Vi är stora på delikatess, färskvaror och frukt och grönt. Så vår utmaning blir ju om priset på färskvaror blir ännu högre. I tillägg, det där med varuleveranser. I början av krisen fanns det en förståelse för att det var lite tomt i hyllorna. Men efter ett tag glömmer kunden varför. Och så börjar priserna ifrågasättas. Men om det blir för dyrt att gå på restaurang kanske de väljer bättre produkter från butiken för att sätta guldkant på tillvaron.