”Vi försöker utbilda och inspirera våra kunder till att minska sitt matsvinn och få de att välja hållbara alternativ”
Mats Lundin,
ICA Kvantum Malmborgs Erikslust,
Malmö
Hej Mats! Hur kändes det att vinna titeln ”Årets butiksledare” och kategorin bäst på kaffe?
Jag är såklart väldigt stolt och känner mig ”boostad” att fortsätta arbeta för att nå mina/våra mål! Mina underbara medarbetare är en viktig del av utmärkelserna. Detta visar att långsiktigt arbete lönar sig.
Berätta hur du själv engagerar dig i hållbarhetsfrågor i din butik?
Hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat och engagemanget kan jag tacka White Guide Green för, då ni för några år sedan gick ut med att man kunde bli nominerad till Sveriges mest hållbara matbutik! Vi på Erikslust vill engagera medarbetarna i hållbarhet och försöker hela tiden ta nya steg framåt. Vårt mål är att förenkla för kunden att göra smarta och hållbara val. För oss är det viktigt att inte enbart prata priser, utan också vad butiken står för. Därför har vi valt att satsa stort på digital hållbar marknadsföring som uppskattas av våra kunder. Idag jobbar vi med våra hållbarhetsfrågor under egen logo (Vi tänker med M (Malmborgs) hjärtat) där vi fångar hela vårt hållbarhetstänk under egna märkningar som; ”Ingen Rödlistad Fisk”, Malmborgs egen LOKAL märkning, ”Nyfiken Vegan”, ”LivsMedEl” (bara lokal vindkraft) och ”Resurskocken” (svinnarbetet).
Vad tycker du är roligast att jobba med kopplat till hållbarhet?
Att man som butik kan påverka och skapa en ”Godmorgondag” och ett bra hållbarhetstänk för våra framtida kunder. Extra kul är också att våra elkostnader har minskat radikalt till följd av enkla justeringar i butiken. Det omdiskuterade matsvinnet, som är en stor bov när det gäller planetens hållbara resurser, inspirerade oss att starta ”Resurskocken”; en viktig resurs som tar vara på butikens svinn. Vi försöker också utbilda och inspirera våra kunder till att minska sitt matsvinn i hushållen och få de att välja hållbara alternativ i stället. I butiken pratar vi bland annat om mat i säsong, lokalt, hantering av överbliven mat hemma i köket och skillnaden mellan ”bäst före” och sista förbrukningsdag. Något som vi också är stolta över är vårt arbete med Food2Change (våra mathjältar) som varje vecka hämtar upp mat som annars hade kasserats.
Vad är den största utmaningen/svårast?
Den största utmaningen är våra leverantörer och ICA centralt som också måste ta sitt ansvar när det gäller marknadsföring och förpackningar. Vi upplever att vi i butik ligger före med mycket när det gäller långsiktigt hållbarhetstänk. Ett exempel är matsvinnet; där känner jag att vi är den minsta boven i kedjan medan producenter och konsumenter är den största. Detta går för långsamt!
Anser du att miljö- och hållbarhetsarbetet gör matbutiker mer attraktiva och uppskattas av kunder?
Absolut! Detta är ett konkurrensmedel som kan göra att kunden väljer Erikslust i stället för en annan butik. Kunden idag är mer nyfiken, mer kunnig och mer krävande när de handlar sin mat. Det är först när kunden använder sin makt som vi tillsammans kan förändra världen, både i det lilla och i det stora.
Vad är det som gör Ica Kvantum Malmborgs Erikslust så speciell?
För det första är lokalen en K-märkt fastighet (kulturhistoriskt värdefull bebyggelse) från sent 50-tal. Den är trång och lång, med hela 77 pelare! Med andra ord; en utmaning! Samtidigt är det väldigt inspirerande och vi gör vårt bästa för att skapa en unik marknadsplats. Jag tycker att vi lyckats skapa en röd Malmborgs-tråd genom butiken där personalen är våra ”rockstjärnor” när det gäller att ta ansvar, skapa lojalitet och att attrahera kunden. Vi vill stå kvar på ”hållbarhetsscenen” långt framöver. Detta triggar oss ALLA på Erikslust.
Ta del av Malmö Cityguide här!