”Klimat är en jätteviktig fråga och Lidl Sverige har under många år fokuserat på att få ner våra egna utsläpp”
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Vilken är den största utmaningen för dig i din roll, kopplat till hållbarhet inom Lidl?
En av de stora utmaningarna vi står inför är att få med oss kunderna på den omställning vi tillsammans behöver göra. Många undersökningar visar att det blir allt viktigare för kunderna att välja produkter som är bra både för den egna hälsan och för planeten. Det är bra att viljan finns, för idag står maten för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan och orsakar stora miljöproblem så som minskad biologisk mångfald och övergödning, och det är den främsta riskfaktorn för ohälsa och förtidig död. Men samtidigt som vi bör äta exempelvis mer frukt och grönt och mindre socker går försäljningen åt motsatta håll. Vi behöver även värdera maten högre så att mat som fortfarande går att äta faktiskt äts och inte slängs.
Vad är du mest stolt över när det gäller Lidls hållbarhetsarbete?
Det finns mycket att vara stolt över! Ett exempel är att alla våra drygt 200 butiker dagligen jobbar för att minska matsvinnet, bland annat genom kraftiga prisrabatteringar samma dag som bäst före datumet går ut, erbjuda påsar med blandad frukt och grönt med en och annan skönhetsfläck och samarbeten med välgörenhetsorganisationer för att donera det som inte blir sålt i butiken. Som hittills enda dagligvarukedja kommunicerar vi vårt matsvinn helt transparent i ton, vilket gör att matsvinnet blir väldigt konkret. En annan sak jag är stolt över är att Lidl tillsammans med alla kunder har möjliggjort att dela ut 21 miljoner kronor genom Lidl Future Initiatives till projekt som ska lösa utmaningar som samhället står inför kopplat till plast samt att påskynda omställningen till ett mer hållbart livsmedelsystem. Sen måste jag även nämna det faktum att allt kaffe och kakao – även som ingrediens – i våra egna varumärken är rättvisemärkt sedan fyra år tillbaka, vilket bidrar till bättre livssituation för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Det känns riktigt bra!
Berätta om något spännande som händer inom Lidl under 2021 – gärna kopplat till hållbarhet?
Vi kommer framöver att nästan dubblera vårt redan utökade sortiment av vegetariska och veganska alternativ. Klimat är en jätteviktig fråga och Lidl Sverige har under många år fokuserat på att få ner de egna utsläppen och att klimatkompensera för utsläppen som återstår. Sedan vi började mäta utsläppen av växthusgaser år 2016 har vi minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent. Nu växlar vi upp och håller på att ta fram klimatmål inom ramen för Science Based Targets Initiative (SBTi) där klimatutsläppen inte bara från vår verksamhet utan även från leverantörsledet ska sänkas i enlighet med Parisavtalet.
Sen ser jag även fram emot att ta del av hur det går i projekten som har möjliggjorts genom Lidl Future Initiatives, så som ny teknik för återvunnen plast i livsmedelsförpackningar, revolutionerande test med drönare för att mäta kolinlagringen i jorden och Rädda Barnens svinn-labb där barn och unga ska få ökad kunskap om att äta sunt och hållbart och minska matsvinnet.
Vilken bakgrund har du själv; var har du arbetat tidigare?
Jag är civilekonom i grunden och har innan jag kom till Lidl för snart tre år sedan jobbat drygt 10 år med hållbarhetsrådgivning och strategi på en kommunikationsbyrå.
Vad tycker du själv är viktigast när du handlar mat i en affär?
För mig är det viktigt att det finns ett bra utbud av hållbarhetsmärkta varor och att butiken arbetar aktivt för att minska sitt matsvinn.