”Som alla vet, så vill konsumenten ha så färskt bröd som möjligt.”
Berith Apelgren, Pågen
Berith Apelgren, Pågen
Vilken är den tuffaste utmaningen för er, kopplat till dagligvaruhandeln?
Svår fråga, men en utmaning är förstås att säkerställa en så färsk hylla som möjligt, utan att det leder till onödigt stort svinn. Dock är bröd en klimatsmart kategori, så det finns en hållabrhetsaspekt om konsumenten faktiskt äter mer bröd.
Alltid färskt bröd – och aldrig fryst.
Varför är detta så viktigt för Pågen?
Det är inte bara viktigt för Pågen, utan för alla brödkonsumenter och brödansvariga i butik. Som alla vet, så vill konsumenten ha så färskt bröd som möjligt. Mao ett sätt att driva försäljning av klimatsmart produkt och få en nöjd konsument på köpet. Dessutom; om konsumenten får med sig färskt bröd hem från butik, så minskar svinnet. Studier visar nämligen både att bröd som levereras färskt håller sig saftigt i fler dagar än det som varit fryst. Och största anleningen till svinn hos konsument, är förutom mögel att brödet upplevs torrt och gammalt.
Berätta hur Pågen arbetar med att minska brödsvinnet i butik.
FÄRSKT; FÄRSKT; FÄRSKT. Optimera flödet och transporterna av färskt bröd, och samtidigt se till att ha marknadens mest högroterande och effektiva sortiment, då detta leder till minskat svinn i butik. Och så väl anpassat efter säsong liksom just den aktuella butikens efterfrågan från kunderna.
Vad tycker du själv är viktigaste när du handlar mat?
Inspirerande miljö, snabbt liksom längre kundvarv beroende på olika dagars behov. Och brett utbud så att jag hittar det jag söker antingen det är fest eller vardag.
Vilken är din egen favoritbutik – och varför?
Den har jag nog faktiskt inte hittat ännu. Jag växlar beroende på tillfälle jag handlar till, samt hur lång tid jag har på mig. Mer hjälp i vardagen för matkasse hade varit smidigt också!