”Det handlar om ekologiskt och kravmärkt, tänka lokalt och i säsong, våga se bortom kantstött och estetiska defekter”
Marcus Lindberg,
ICA Kvantum Liljeholmen,
Stockholm
Hej Marcus, butikschef på ICA Kvantum Liljeholmen! Vad betyder hållbar mat för dig; som också är butikens mål?
Att tänka hållbart är att tänka långsiktigt, så hållbar mat för mig är mat vars produktion, transport och hantering sker med minsta möjliga bekostnad på miljö och omvärld. Det långsiktiga ligger i avtrycket som lämnas till framtiden.
Och personligen tycker jag att det finns få saker som är så viktiga för en person som att tänka och agera långsiktigt. Samma sak gäller för oss som butik och företag, vare sig det gäller affärsidé, utveckling, sortiment eller att ta tydligt ansvar och hela tiden försöka vara en aktiv del av lösningen på de problem och utmaningar som världen inte längre har råd att blunda inför.
Ni har också som mål att bli bäst på frukt och grönt; vilket ni lyckats med – grattis! Varför är detta viktigt?
Tack! Det känns stort! Alla delar av pusslet är viktiga om vi kunna bygga en bättre framtid, så är det, men just frukt och grönsaker har sån tydlig och direkt koppling till miljön och naturen. Och här kan man med relativt enkla medel göra enorm skillnad, samt påverka i en positiv riktning. Både som privatperson och som företag.
Det handlar om ekologiskt och kravmärkt, tänka lokalt och säsong, våga se bortom kantstött och estetiska defekter. Vi vill ju alla rädda och bevara både våra bönder samt våra fantastiska landskap, och där ser vi hållbart tänk kring frukt & grönt som instrumentalt.
Hur arbetar ni för att få kunderna att välja mer ekologiskt och grönt?
I grunden handlar det nog om övertygelse och att smitta av sig i tankesättet. Vi tar hem sånt som vi själva vill köpa och efter våra egna värderingar, låter det synas rejält i avdelningen och hoppas det speglas hos våra kunder. Hitintills har ju det funkat ganska bra.
Ekologisk mat och dryck, hur ser du på den utvecklingen hos er?
Att våra kunder driver den frågan minst lika hårt som vi gör. Numera är nästan konstigt om det inte finns ekologisk variant på en produkt och 99 gånger av 100 är det första frågan vi får. Så det vi ser i utveckling är att ekologiska produkter är och kommer förbli högt prioriterat under lång tid framåt. Vore nästan tjänstefel och skjuta sig själv i foten att jobba på annat sätt.
Nollvision Liljeholmen; berätta mer?
Att på alla sätt och i varje led ta ansvar och hålla sig i framkant inom hållbar utveckling. I början var det formulerat mest runt matsvinn och att på alla sätt vi kunde rädda mat från att slängas i onödan. Men sen har det blivit mer helhet om hur vi jobbar med allt från miljövänligare förbrukningsmaterial till ett kylsystem där överskottsvärme går tillbaka och värmer gallerian och allt däremellan. Nollvisionen är att nå en punkt där vår butik gör ett positiv snarare än negativ miljömässigt avtryck.
Vilka utmaningar ser du till att jobba med hållbarhet?
Utmaningarna är ju egentligen ganska lätta och överkomliga. Det handlar mest om att det alltid är knepigt att göra rutin av nya handlingssätt och tänk, att sätta hållbarhet i första rummet har ju inte riktigt varit standard i företagsvärlden, men som med allt blir det lättare och mer naturligt desto mer man övar.Vad är du mest stolt över i din butik?
Helt klart allt engagemang och passionen hos våra fantastiska medarbetare! Inget av det här vore möjligt om det inte fanns passionerade eldsjälar i alla led och på alla avdelningar. Det vore omöjligt med seriös satsning på hållbarhet utan att de frågorna drevs lika hårt på golv som i ledningsgrupp.
Ta del av Stockholm Cityguide här!