”Ät snart-gaveln har aldrig haft så bra kundflöde!”
Hej Emma Nilsson Billefors, VD/handlare på ICA Maxi Nacka! Hur tycker du att situationen i samhället är just nu, med bl a prisökningar på mat, påverkar den ert fokus på hållbarhet?
Situationen är utmanande på väldigt många sätt.
När det gäller hållbarheten är det många frågor som går hand i hand.
Men framförallt när det gäller elfrågan. Det har ju aldrig varit högre incitament att se över sin energiåtgång. Definitivt överdrivet att säga att det är positivt men bra att det kommer upp på hållbarhetsagendan.
Utifrån matsvinnsperspektiv så utmanar det oss i butiken när kunden ändrar sina mönster. Nu riskerar svinnet att gå upp i butikerna när det blir än mer oförutsägbart, samtidigt som inflationen ökar värdet på det. Statistik har aldrig varit svårare att följa när de senaste åren präglats av olika utmaningar i världen och varuflödet. Detta ställer verkligen höga krav på oss i butik utifrån vårt ansvar och kompetens. Ät snart-gaveln har aldrig haft så bra kundflöde. När kunden värnar om sin ekonomi så märks det väldigt tydligt där.
Vilka produkter är mest känsliga, där kunderna inte är beredda att betala mer?
Svår fråga. Just nu en högre andel än någonsin. Främst de lite dyrare produkterna som premium inom manuella punkterna. Frukt och grönt minskar vilket ju är en sämre trend. Jag trodde faktiskt att det skulle vara tvärtom, att man skulle börja laga mer vegetariskt nu i dessa tider.
Frysvaror går bättre och fler handlar den kategorin än tidigare. Det kan ju vara positivt utifrån hållbarhet i hemmen och minska matsvinnet hos konsument.
Andelen annonsvaror går tydligt upp. Man är mer benägen att köpa på kampanj. När man väl unnar sig saker så väljer man dock att göra det oberoende av pris. EMV, alltså egna märkesvaror, går upp. Man tenderar att välja från bassortimentet. Och måndag till torsdag försöker man tänka mer på ekonomin.
Hur påverkas försäljningen av eko?
Den går neråt. Då är det ändå något vi som butik satsat mycket på under en lång tid.
Hur påverkas försäljningen av lokalt?
Lite svårare att mäta, så där vill jag egentligen inte uttala mig. Man kan se att flera konsumenter väljer annonsvaror framför lokala alternativ som tidigare inte gjort det vilket naturligtvis är en sämre utveckling för just lokala producenter.
Hur påverkas försäljningen av växtbaserat?
Det färska vegetariska ser ut att ha klarat sig bra och vi ser en fortsatt positiv trend. Där har vi också byggt upp en vegodestination innan frukt och grönt. Den går inte att missa! På så sätt kan vi driva försäljningen på ett bättre sätt. Det frysta växtbaserade är i regel dyrare och går därför trögare.
Hur påverkar detta er egen omsättning/resultat?
Som sagt, det är en utmanande period, både resultatmässigt, med betydligt läge marginaler i butiker, men också att kunderna är mindre benägna att handla de riktigt lyxiga artiklarna. När man handlat för sitt normala belopp så ser vi att man slutar att handla mer än vad vi trodde. Till råga på allt ökar nu våra elkostnader med en miljon. Det vi redan har gjort är att vi tagit bort belysning i hyllor. Och vi kommer inte sätta upp vår julbelysning i år!
Vilken är den tuffaste utmaningen just nu för er butik?
Det är de förändrade inköpsmönstren hos kunden. Visst kan man kan dra mycket kopplingar till elen, men det är mer än en ekonomisk fråga. Hållbarheten går ju hand i hand med elen. Vi väljer att se det som att vi har möjlighet att bli ännu bättre och utmana utifrån rådande situation.