WHITE GUIDE GREEN STOCKHOLM 2021
Efter drygt 300 testbesök står det nu klart vilka matbutiker i Stockholms stad* som är bäst på hållbarhet. Det är högt och lågt i huvudstaden. ”Vi ser både stort engagemang och totalt ointresse”, säger juryns ordförande Pär Bergkvist.
3 trender inom dagligvaruhandeln i Stockholm 2021
- Pandemin skapar patriotism i matbutiken
Pandemin har gjort oss trygghetssökande och lokalpatriotiska. Efterfrågan på svensk mat och dryck – helst så närproducerad som möjligt – har ökat. Matbutikerna i Stockholm är fulla av svenska flaggor och bilder på bygdens bönder. - Mitt i en grön revolution
7 av 10 matbutiker i Stockholm anger att försäljningen av det växtbaserade sortimentet ökar – och det bekräftas vid våra besök där det vegetariska sortimentet växer och får en mer framträdande placering i butiken. Köttkonsumtionen minskar generellt; men däremot ökar försäljningen av svenskt kött. - Att minska matsvinnet är mest intressant
När vi frågar matbutikerna vad som är allra viktigast inom hållbarhet svarar 8 av 10: att INTE slänga mat! Det finns ett stort fokus på att göra rätt inköp och lägga order efter statistik. Ju mindre matsvinn, desto större vinst för butiken. Detta saknar vi överlag – insatser inom hållbarhet som faktiskt kan innebära en ekonomisk förtjänst.
3 saker matbutikerna i Stockholm kan bli betydligt bättre på
- Mindre fokus på lågt pris, mer fokus på hög kvalitet
Lågt pris är fortfarande det som lockar trafik i din butik. Åtminstone om man tolkar kommunikationen i matbutikerna. De gröna budskapen döljs av alla röda erbjudanden. - Mindre magkänsla, mer kunskap
Dagligvaruhandeln måste bli bättre på att utbilda sig inom hållbarhet; om hållbart fiske, om vegetariska alternativ, om hur man minskar matsvinnet, om kommunikation, om djurhållning och antibiotika, om recept och om mervärden kopplade till svensk mat och dryck. Idag ligger konsumenten före butiken i kunskap, detta glapp måste fyllas igen. - Mindre monolog, mer dialog
Matbutikerna i Stockholm, stöttade av sina centrala kommunikationsavdelningar, måste bli betydligt bättre på att kommunicera med sina kunder – både i sociala medier och i butiken. Idag är det enkelriktad kommunikation; nästan aldrig uppdaterad eller relevant för kunderna. Bakläxa till kedjornas marknadsavdelningar!
Några av de bästa butikerna i Stockholm enligt White Guide Green, utan inbördes ordning. En komplett guide presenteras på måndag 31 maj:
Hemköp Hornstull
En av de bästa matbutikerna på hållbar och certifierad fisk
ICA Kvantum Liljeholmen
Stor, välsorterad, inspirerande som tar tydlig ställning i frågor om hållbarhet
ICA Supermarket Hagsätra
En förebild när det gäller växtbaserad mat och dryck i Stockholm
Coop Daglivs
Engagerad matbutik som brinner för att minska matsvinnet
Cajsa Warg
Ekologisk förebild; matglädje, ansvar och tydlig kommunikation
Stora Coop Bromma
Mycket svenskt, ekologiskt och växtbaserat
Coop Hagastaden
En butik som ligger i framkant; utmanar konventioner och vågar satsa!
Willys Sköndal
Ny Svanenmärkt butik som lyfter hållbar fisk och svenskt kött
Fakta White Guide Green
Varje butik kan få 100 poäng i White Guide Green.
Butikerna tilldelas sedan en nivå 1–5 där 5 är bäst. Hittills har ingen matbutik i Sverige nått nivå 5. White Guide Green bedömer bl.a. hur butiken utbildar sin personal, matsvinn, kommunikation i butik och sociala medier, socialt engagemang och försäljning av eko, närproducerat och växtbaserat.
*White Guide Green har testat samtliga fullsortiment-butiker inom Stockholms 13 stadsdelsområden inkluderat Lidingö.
Mer info:
Pär Bergkvist
par@bergkvistpublishing.se
0703–184543