”Den största utmaningen är att skapa ett hållbart och prisvärt kunderbjudande som verkligen når genom till våra kunder”
Anders Axelsson, Chef Hållbarhetsstrategi & Utveckling,
ICA Sverige AB
Anders Axelsson, Chef Hållbarhetsstrategi & Utveckling, ICA Sverige AB
Vilken är den största utmaningen för dig i din roll, kopplat till hållbarhet inom ICA?
Den största utmaningen är att skapa ett hållbart och prisvärt kunderbjudande som verkligen når genom till våra kunder.
Vad är du mest stolt över när det gäller ICA hållbarhetsarbete?
Att ICA i år (2020) kan fira att vi är klimatneutrala i vår egna verksamhet samt ICAs nya Klimatambition som sträcker sig hela vägen till 2030. I denna ambition sätter vi mål som sträcker sig hela vägen från våra leverantörer ut till våra kunder där vi bland annat vill hjälpa kunderna att halvera sitt klimatfotavtryck till 2030.
Berätta om något spännande som händer inom ICA under 2021 – gärna kopplat till hållbarhet
2021 är året när vi kommer igång med det som vi kallar ICA Växa och som är ett initiativ som arbetar med scale-up, samverkan och att främja de lokala ekosystemen. Mer om detta finns att läsa om i vår framtidsrapport för 2020 och i grunden är detta en revolution för ett hållbart matsystem för våra kommande generationer.
Vilken bakgrund har du själv; var har du arbetat tidigare?
Jag har en brokig bakgrund. I skolan läste jag både till byggnadsingenjör och historielärare men har faktiskt jobbat med kvalitets- och miljöfrågor i mer än 20 år nu. Jag har byggt upp labb, certifierat den första icke KRAV-certifierade verksamheten i Sverige, varit blomchef, implementerat socialt ansvar hos våra leverantörer mm, mm. Jag har länge jobbat med frukt och grönsaker i fokus men även varit ansvarig för Non Food sortimentet och därmed även jobbat med frågor som elsäkerhet, REACH, Timmerförordningen och en mängd andra spännande områden.
Vad tycker du själv är viktigast när du handlar mat i en affär?
En välsorterad och fräsch frukt- och grönsaksavdelning är A och O för mig. Sen ska det vara roligt och inspirerande att handla och då särskilt att handla hållbart.